När bekanta pratar om sparande och investeringar, med hänvisning till “forskningen”, så blir jag alltid nyfiken kring vilka specifika källor det rör sig om. Kan ni som är kunniga på i området hjälpa mig med källhänvisningar i form av författare, verk och publiceringsår? Antar att det finns flera studier som styrker följande antaganden/fakta:
time in the market beats timing the market.
det är bättre att investera en större summa vid ett enskilt tillfälle, jämfört med att sprida ut (ni behöver inte kommentera den känslomässiga aspekten)
Just keep buying
det är bäst att äga hela höstacken (riskspridning)
globala indexfonder är hela höstacken
Tack så mycket. Om jag missat något påstående (ordvalet är inte menat att ifrågasätta evidens) så komplettera gärna. Det jag efterfrågar är studier som jag själv kan läsa och hänvisa till för att inte behöva ge svepande referenser till “forskningen”.
Frågade också chatgpt din frågeställning, så ta med nypa salt. Men verkar stämma i stort.
• Time in the market beats timing the market
Att försöka tajma marknaden är vanskligt. Några få dagar står ofta för en stor del av avkastningen – missar man dem blir det dyrt.
Källa: Malkiel – A Random Walk Down Wall Street, Vanguard (2019) – The case for index-fund investing
⸻
• Det är bättre att investera en större summa direkt (lump sum) än att sprida ut köpen (DCA)
Matematiken är tydlig: lump sum slår DCA ungefär 2 gånger av 3.
Källa: Vanguard (2012) – Dollar-cost averaging just means taking risk later, Milevsky – Wealth Logic (2004)
⸻
• Just keep buying
Fortsätt köpa regelbundet – oavsett marknadsläge. Det funkar.
Källa: Nick Maggiulli – Just Keep Buying (2022)
⸻
• Det är bäst att äga hela höstacken (riskspridning)
Det går inte att veta i förväg vilka aktier eller marknader som kommer gå bäst. Äg allt.
Källa: Bogle – The Little Book of Common Sense Investing (2007), Sharpe (CAPM)
⸻
• Globala indexfonder = hela höstacken
Globalt index ger bredast riskspridning och mest robust portfölj.
Källa: Rick Ferri – All About Asset Allocation (2006), MSCI & Vanguard-data
Jag förstår inte helt varför man behöver forskning kring ämnet, det är ju bara kolla på vilken bred fond eller index som helst, typ S&P eller OMXS30 och jämföra hur lång period som helst 5-10 år bakåt så är ju avkastningen där.
Behöver man egentligen mer bevis än så?
Historiskt hittar alltid börsen tillbaka. Jag själv går i tankefällan att denna gången är det annorlunda och börjar tvivla. Men det finns det ingen anledning till, om man kan acceptera långsamma pengar till relativt låg risk.
Jag gissar att 9/10 tio här som hänvisar till ”forskningen säger att det är bäst” inte läst någon forskning utan bara återupprepar vad andra säger.
Av de 1/10 som läst forskning så har nog hälften av dem bara läst någon artikel, utan djupare förståelse för forskningsområdet som helhet. En klassiker är väl att man googlar fram en enstaka artikel som stöder ens påstående.
Jag är inte ekonom men inom min vetenskapliga expertis så är det sällan någon kategoriskt säger att något är svart eller vitt. Det brukar finnas för- och motargument och många ”om” och ”men”.
Riktig vetenskaplig kunskap brukar präglas av en ”akademisk försiktigthet”.
Håller med om det du citerar @Melwa men kanske att “lump sum slår DCA” kräver lite mer analys av den egna situationen vid varje tillfälle.
Om jag t.ex några år innan pensionering med dålig pension och dåligt sparande skulle vinna en mijon på Lotto skulle jag inte kasta in allt på börsen direkt, inte ens en bred indexfond om jag kom fram till att pengarna skulle betyda mycket för min livssituation direkt efter pensioneringen. 5 år innan, definitivt inte. 10-15 år innan förmodligen dela upp summan och månadsspara. >15 år innan, ja in med degen direkt…
“ungefär 2 gånger av 3” är enligt mitt tycke trots allt ganska dåliga odds…
Fast det är de ju inte, om du åsyftar aktieindexfonder. De är en del av höstacken som är rätt billig att investera i och som har en hyfsad förväntad avkastning. Obligationsmarknaden utgör en större del av höstacken.
Håller med. Alla bör ta hänsyn till sparhorisonten och även vad pengarna ska användas till.
Jag kommer börja vikta om 5-10 år innan min pension, främst därför jag har sparat en liten del i min tf KF. Sen kontinuerligt vikta om varje år. Räknar med att ta ut under 25 år, om jag har tur och lever så länge.
Var kanske lite otydlig, men vilken period som helst från idag alltså, det jag menade med “bakåt”
Annars finns det så klart många exempel.
Även 1929 är ju ett annat exempel, men med månadsspar och räknat med utdelning hade det inte varit “så illa” som man kan tro, trots depression och två världskrig innan index var tillbaka.
Håller helt med dig. Det är därför jag efterfrågar tydlighet kring vilka studier och artiklar som avses när gemene man refererar till forskningen. Om en bekant frågar mig varför hon eller han ska investera i till exempel Lysa så vore det smidigt att ha konkreta studier att referera till och inte forskning i största allmänhet.