Sitta lugnt i båten bara för att man har en bra båt

Utanför RT-sfären är det nog inte många som ser breda passiva indexfonder som högrisk. Skalan bör vara betydligt bredare och mer nyanserad. “högre risk” vore nog ett bättre namn.

Man får även väga in att riskeffekten beror på hur lång exponering man har i något som har risk. Ser man över sina breda passiva indexfonder en gång per år kan man upptäcka att det gått väldigt dåligt alldeles för sent. Ser man regelbundet (säg en gång i månaden) över sina aktiva aktiefonder inklusive byten vid behov kan man hamna i en liknande värsta riskeffekt trots att risken i de enskilda aktiefonderna är högre.

I Claes Hembergs bok om privatsparande är breda passiva indexfonder just det. Högrisk.

Helt skilt från RT.

1 gillning

Det jag skrev var sakligt och konstruktivt. Varför kunde du inte bemöta detta utan personangrepp?

Du syftar på dig själv nu också va?

1 gillning

Varför denna trista ton.

Bra! Jag förstår inte varför det ska bli så trist stämning. Inte enda tråden…

1 gillning

Tack, hoppas att du hjälper till med att rapportera vid behov.

Man bör kunna ha respekt för andras infallsvinklar, metoder, åsikter etc. utan att känna behovet av att angripa personen om man själv har en annan åsikt.

1 gillning

Absolut! Jag håller med och står upp för det.

Därför att @Pellepennan har hållt på länge och härjat på forumet. Använt mängder med kränkande epitet och andra uttryck som är långt i från sakliga mot alla som försöker referera till forskning.

Jag har bl.a. kallats för ett gäng otrevliga epitet.

5 gillningar

Ingen ska bli kallad något. Nu har inte jag varit med i forumet så länge så jag vet inte vad som hänt tidigare.
Dock så har jag personligen känt mej verkligen påhoppad i några trådar, där jag har uppfattat det som att jag inte kan något gör fel och är helt ute och cyklar i allt.
Där man i princip vill misstolka förvränga och framförallt mala ner den man diskuterar mot.
Det var min känsla i dessa trådar. Att sedan bemöta sådant i text kan ju även det göra så att man skriver mindre lämpliga saker själv. Har jag gjort det ber jag om ursäkt i så fall.

Kanske något vi alla ska tänka på. Forumet är väl till för diskussioner och lära oss av varandra.
Inte försöka ändra på eller se snett på oliktänkande.

2 gillningar

Har du aldrig funderat eller tänkt efter hur du uppför dig här på forumet och hur du kallar folk med din frispråk att kalla folk som dumma i huvudet? Du skriver alltid hur du gör och hur lätt det är för alla andra bli lika duktiga som dig. Sedan när man vill ha lite fakta i från dig personligt kallar du det som personangrepp och det har inget med dig att göra. Du skiter i all forskning och fakta och envisas att det du håller på med är det bästa sättet bli rik på börsen. Sedan försvarar du dig som att alla andra är något fel på bara för att du skriver här för att läxa upp oss att index investering är bara för de som inte kan något om börsen och kan inte tänka själva med sitt hjärna. :thinking:.

4 gillningar

Allt kanske inte handlar om fakta och forskning, det kan bli ganska tröttsamt det med, att få det kastat i ansiktet hela tiden.
Dock har jag respekt för att du verkar väldigt påläst och duktig så all heder till dej.

1 gillning

Det kan tyvärr känns så ibland då många av oss har haft rena aktier själva och har även idag men efter många timmar årsläsning på många olika bloggar,forskning och fakta hur småsparare lyckas/misslyckas kämpa mot index långsiktigt inser man att det är sällan lönsamt hålla på välja egna aktier i det långa loppet. Det är inget som kan vara fel att göra det men man ska vara medveten att det är riktigt tufft kämpa själv mot bilig eller gratis index investering långsiktigt. Om du läser lite längre här och är med kommer du inse att majoriteten avviker i från forskningen alltså global index ,blandar egna aktier och olika lands index bara för att historisk har det lönat sig tex ha mycket Sverige i portföljen. Därför inte ens vi index sparare som kommer ofta överräns i trådarna vad är det som är bäst långsiktigt :grin::joy::+1:. Därför finns det inget rätt eller fel då en riktig index sparare håller sig till en bred global indexfond med automatisk månadsspsrande långsiktigt utan att hoppa in/ut marknaden. Om man vill ha lägre risk sänker man det med ränte fonder eller sparkonto efter sparhorisont. :+1:. Det är enligt forskningen i alla fall.

1 gillning

Det vad man gör själv och man tycker bäst själv är ett annat sak än att envisas påtala frågeställaren som här på RT som oftast är nybörjare att om man är aktiv och använder hjärnan lyckas man bättre än någon som håller sig till en bred global indexfond långsiktigt. Det är inte verklighet och sanning.
Jag kan ha vad som helst i min portfölj men om någon nybörjare ställer en fråga här kommer jag aldrig rek den aktiva dyra fonder eller egna aktier marknadstajmning långsiktigt. Mycket lugnare och säkrare rek en bred global indexfond med automatisk månadssparande som har forskningsstöd. Krångla till en nybörjare att småbolag index och tillvmarknad index kan ge lite mer avkastning långsiktigt är oftast onödigt. :+1:. Det är lätt att nybörjare blir lätt skrämd än vad det gör nytta. :grin:

4 gillningar

Det är ok att göra vad man vill, men att rekommendera andra att följa sin egen påhittade strategi eller att slänga ut påståenden som är helt fel, ja då tycker jag man ska bli rättad hela tiden.

Det som är tröttsamt är samma felaktiga argument som dyker upp hela tiden, från samma person.

Och nej, åsikterna är inte värda lika mycket när ena sidan förkastar fakta och forskning och bara kommer med tyckande.

6 gillningar

Absolut, jag köper det. Men det är skillnad att påtala det och sedan släppa det, eller försöka ändra sin mortpart i diskussionen eller nervärdera.
Det kanske är i all välmening, men du vet heller inte om det är en nybörjare eller inte.
Du har heller ingen aning om totalekonomi eller liknande som kan ha stor roll i olika val.
Dom bästa aktierna jag äger är i mitt egna bolag, jag är trygg med aktier. Jag vill äga aktier, gärna i sådant jag använder eller kan något om själv.
För egen del har jag sålt NÄSTAN alla mina fonder för flera år sedan och kör aktier det är min plan.

Jag vet inte vem du syftar på, men det är ju upp till var och en att få ha sina synpunkter, man kan ju välja själv vad man vill läsa.

1 gillning

Mycket bra inlägg är Dr Kalkyl. Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken (hur dumt det än låter) att warren buffets citat naturligtvis är mer applicerbara på hans investeringsfilosofi.

För övrigt tror jag på regeln att ”sitta kvar i båten” till 99%. Men tillfällen då det är uppenbart att det kommer sjunka rejält så tror jag att man kan tjäna på att sänka sitt innehav eller gå ur helt under en en period. Är detta något jag tror man bör göra frekvent eller så fort man ser data som tyder på sämre tider? Absolut inte. Är det statistiskt eller vetenskapligt bevisat att du kan göra det konsekvent med bättre avkastning? Nej! Men jag tror att vid tillfällen som för 3-4v sedan prestenterar sig. När stjärnorna ställer sig på rad. precis innan kriget bröt ut. Ser att vi haft en otrolig cykel bakom oss med uppgångar. Kan dra en rimlig slutsats att det finns en övervägande risk för en sämre period på aktiemarknaden. Innan du tar ett sådant beslut bör naturligtvis sova på saken gärna flera dagar. Väga risk mot eventuell vinst. Statistiskt felgrundat beslut. Men då och då så tror jag man kan bryta mot dessa regler. Bara man inte tror sig blivit synsk och försöker sätta detta i system och pricka varje nedgång. För det vet jag att det inte går att göra.

Om det är statistisk och vetenskapligt visat att det inte går att göra det ens vid denna typ av tillfällen då?

1 gillning

Fast det finns vad jag vet ingen data som pekar på att du aldrig kan lyckas med marknadstajming vid ett enskilt tillfälle.

Jo, finns det gott om.