Tjejen vill ha äktenskapsförord, jag vägrar. Tankar?

Föräldraledighet har INGET med mitt påstående att göra.

Jag vägrar gifta mig utan äktenskapsförord. Som kvinna känns det extra viktigt om man är den med stort kapital. Vi är i samma sist då min man är läkare men jag är den som sitter på betydligt mer kapital. Jag älskar honom och vill dela mitt liv med honom men jag är också realist och kan inte lova honom evig kärlek. Skulle vi gå skilda vägar utan ett äktenskapsförord hade jag slitit sönder mitt hår! Så jag gör det för att skydda mig som kvinna och tycker verkligen inte det är fel av din sambo.

Vi har bestämt som så att allt innan vi gifte oss är var och ens enskilda egendom. Men from att vi gifter oss skapar vi en gemensam ekonomi framgent. Det tycker vi känns mest rimligt.

21 gillningar

Varför är det extra viktigt som kvinna?
Är ju lika viktigt att skydda sig finansiellt oa sett kön.

8 gillningar

Det är lika viktigt, men iom det är kvinnorna som oftast tar det mesta föräldraledighet, vabb, går ner i tid på jobbet, osv så är man mer utsatt från ett ekonomiskt perspektiv. Många män påstår att kvinnorna väljer detta själva, vilket kan vara sant i vissa fall, men någon måste ta föräldraledigheten, vabben och ta hand om barnen om man inte vill betala någon annan för att göra det. Man kan kompensera detta på många olika sätt men en ganska enkelt en är att skydda sin kapital och tillgångar som man hade innan äktenskapet.

Hade det varit mannen som önskar att vara hemma med barnen och inte satsa på karriären så hade jag tyckt att det är lika viktigt för honom att skydda sina tillgångar och att partnern kompenserar honom för det.

9 gillningar

Jag tycker att hon har varit generös i detta fallet med att dela på skulder som mest är dina.

Jag hade föreslagit att ni har allt separerat, så hon får sin lägenhet, ISK och sina låga skulder. Men inget av din lön. På så sätt kan du betala av dina skulder och spara till ett större eget kapital.

Era utgifter betalar ni 50/50 på trots att hon tjänar mindre.

Om ni sedan skaffar barn så kompenserar du hennes inkomstbortfall (lön och tjänstepension) x antal månader som hon är FL mer än dig. (Tex. om hon tar 9 mån och du 3 mån så kompenserar du för 6 mån). Alt. Att ni lägger all inkomst i en gemensam pott just under föräldraledigheten (förutom en del som motsvarar tjänstepensionen för henne, och dig de månader du är ledig).

Om hon sedan bidrar mer i hemmet och barnen när du maximerar på jobbet så delar ni på bådas löner alt. Att ni delar på delen över 40h jobb/vecka då du inte hade kunnat maximera på jobbet utan henne.

På så sätt skyddar hon sitt arv och du får möjligheten att bli av med dina skulder och öka ditt egna kapital.

3 gillningar

Det låter som ett bra läge för ett äktenskapsförord, men det är klart viktigt att det blir rättvist över tid. Det är ju vanligt att man skriver in att alla arv etc och gåvor från den egna släkten ska räknas som enskild egendom- det blir ju en bra säkerhet för båda parter. Dina farmatida arv ska då också stå som enskild egendom.

Men självklart ingår det ju då också att man inte har gemensam ekonomi. Det låter helt befängt att ni överväger gemensam ekonomi i mina öron. Ni har bara varit tilsammans i 3 år vilket inte är särskilt lång tid. Gemensam ekonomi bör kanske vänta ett par år innan ni ser att det är så ni känner att ni vill ha ekonomin.

Även om hon är med på att dela på skulderna så vet hon om att det är ju ändå din del av den gemensamma lönen som kommer gå till att betala dins skulder och lån.
Du har troligen gjort andra val i livet genom utbildning etc, för att komma upp i din lön och du har gjort val för att få en lön som ökar med tiden. Med tanke på att hon har lägre studieskulder än du trots att ni är likvärdigt gamla tyder på att ni troligen gjort olika val i form av utbildnign och längd.

Rättvist är en svår fråga och aldrig svart och vitt då det är mycket som påverkat exempelvis lön etc.
Älskar ni varandra bör ingen ha problem med varken delad ekonomi eller äktenskapsförord. Allt sådant kan man också ändra med tiden framöver skulle man komma på andra tankar.

1 gillning

Delad ekonomi känns lite omodernt. Dela på kostnaderna och skydda dina föräldradagar skulle jag säga. Föräldraledigheten är en underbar tid (och utmanande) som man inte ska låta den andra partnern ta ifrån en.

1 gillning

Å glöm inte att äktenskapsförord kan ju skrivas om. När ni gifter er. När barn kommer. När arv kommer.
Glöm det nte att registrering krävs för att det ska gälla… Behlvs ej bevittnas som testamente.

Glöm inte att skriva testamente också… Det behöver bevittnas men ej registreras.

1 gillning

Detta låter ju som att du förutsätter att hon gifter sig med ts för hans eventuella framtida inkomst, vilket du inte har några belägg för.

Och man kan ju absolut ta inspel från sin familj utan att för den skull ha blivit manipulerad.

TS, om ni ska dela livet ihop är i min mening"vägran" en olycklig start. Prata igenom situationen! Att ta hjälp av en parterapeut kan vara ett sätt att hjälpa er båda att få verktyg till att förstå och kunna sätta ord både på hur ni själva tänker och känner, men också förstå den andra bättre. Plus att ha en trygg parterapeut som @janbolmeson och @carolinebolmeson pratade om i ett avsnitt för några år sedan kan vara en fantastisk investering just för att ha etablerat stöd och hjälp när det blir tufft i äktenskapet - för tufft blir det, någon gång!

4 gillningar

Äktenskapet används i första hand som det ultimata beviset på kärlek, en ritual. Men den ekonomiskt/juridiska konstruktionen är förlegad och bygger på ett samhälle som inte längre gäller i Sverige. Staten och kyrkan separerades, enligt min mening är det dags att ritualen kring äktenskap och och juridiken också separeras. Alltså att ritualen kan göras oavsett hur man gör med juridiken och att det blir mer normalt att teckna ett avtal när man lever ihop oavsett om man vill ha ritualen eller inte. Sambolagen bör räcka, sen kan ritualen väljas till separat och ovanpå det kan man teckna avtal för att avtala hur man vill för att avtala bort delar av sambolagen eller något annat.

5 gillningar

Klok fru du (kanske) skall få.
Självklart skall du inte ha rätt till de pengarna hon ärvt innan äktenskapet.
Att du vill lönemaxa och jobba dygnet runt är dina problem, inte hennes.
Ärligt talat hade jag verkligen tänkt mig för om en liknande diskution uppstod innan mitt äktenskap och jag var i din flickväns situation.
Hennes bror verkar vara en kille med huvudet på skaft.

Kan tillägga att jag och min fru har äktenskapsförord. Jag har inte rätt till hennes besparingar hon hade innan vi gifte oss vid skillsmässa, helt rätt.

4 gillningar

Har inte försökt förstå vem som har det bäst för stunden och diskonterat men örr eller senare kommer ju ni ärva föräldrar osv.

Skall man baka in detta redan nu eller kanske skriva ett äktenskapsförord som upplevs rättvist oavsett vad man ställer på bordet.

Ungefär som att den som delar kakan är den som får välja sist.

Jag och @carolinebolmeson hade nog inte varit gifta utan denna hjälpen som vi fick då.

4 gillningar

Äktenskapsförord tycker jag är en självklarhet. Vad man lägger in kan man diskutera men har hon fått ett tidigt arv så bör man respektera föräldrarnas vilja och hålla det som separat egendom. Tänk att din bror fått ett par miljoner i förtida arv och han skulle gifta sig, vad hade din åsikt om de pengarna varit då?

Kan ni inte komma överens om det nu så lär skilsmässan bli jobbigt.

Personligen så tycker jag det låter konstigt att fundera så mycket på framtida lön. Vad kommer du betala din framtida fru för att vara hemma med barnen på dina jourpass?

3 gillningar

Jag återupplivar denna tråd lite grann, då jag såg Ekonomibyrån och hajjade till över deras innehåll. Det handlade nämligen om giftermål och vad som händer vid skilsmässor. Vilket allt som oftast är en riktigt dålig deal för kvinnor.

Det jag tar med mig från programmet är

1. Hur viktigt det är att planera för hela livets ekonomi tillsammans
  2. Praktisera en skilsmässa och testa olika utfall
  3. Kompensera sin partner för de perioder den tar en rast från löneslavande
  4. Att engagera sig i dessa frågor innan man gifter sig är en kärleksakt
4 gillningar

Klockrent! Du sätter verkligen fingret på vad det handlar om.

1 gillning

Hej. När jag och min man gifte oss (för 20 år sedan) så skrev jag under ett äktenskapsförord då han hade hus + skog innan han träffade mig som han ville ha som enskilt egendom och det förstod jag så jag skrev under dokumentet. Sen hade vi gemensam ekonomi där jag inte riktigt orkade bry mig om vart pengarna tog vägen då vi levde relativt gott och varje gång jag tog upp diskussionen om att jag inte delägde huset så sa min man “det är ändå barnen som ärver det”. Det argumentet fungerar ju så länge man är ihop men för ca 2 år sedan försämrades vårt äktenskap och jag har funderat jättemycket kring det här. Problemet är att när vi träffades (22 år sedan) så hade jag 20 000 som ingångslön (högstadielärare) + 80 000 i CSN skulder, ingenting annat (jag kommer från ett annat land där vi i och för sig har huset kvar). Min man hade hus + skog och lån på 2,5 miljoner. Idag har vi (han) 1,5 milj i lån och fastigheten är värt ca 7-8 miljoner. Min lön är definitivt inte 20 000 längre så det som är det stora problemet hos oss är att jag har “hjälpt till” att betala av hans lån i med gemensam ekonomi men jag har ingen del i det + jag har inte tjänat någonting på värdeutvecklingen. Å andra sidan har jag aldrig behövt fundera kring bilköp, bilreparation, pensionsspar mm - vilket min man skötte åt mig. Det jag får nöja mig med (om vi delar på oss) är våra sparade pengar/ 2. Så mitt råd till dig är följande: vet ej om ni bor i hennes lägenhet…men du bör ta ett lån och betala henne halva lägenheten => sen äger ni det tillsammans…på så sätt tappar du inte pengar på värdeökningen. Vad det gäller ekonomin/ räkningarna så är det en knivig fråga: den som tjänar mest bör betala något mer, å andra sidan måste du få spara mer för du tjänar mer…Du måste ju få chansen att kunna spara mer för att komma ikapp hennes tillgångar - speciellt om ni skriver äktenskapsförord.

5 gillningar

Kommer inte ett sådant äktenskapsförord snabbt gynna dig då? Inom några år så har ju du sprungit förbi henne.

Att vägra äktenskapsförord gör tyvärr att du framstår som en golddigger. Snarare ute efter pengar än kärlek.

3 gillningar

Hej🌷
Jag förstår att äktenskapsförord är ett önskemål/krav.
Medans du lönemaxar så tar hon ett större ansvar för barn och hushåll och erhåller lägre lön, om ni skiljer er så får ni leva på helt olika standard.
Samtidigt så är det ju värt en del att hon upplåter sin livmoder, tid och hälsa till dina/era barn.
Fundera lite till prata med olika och försök få lite olika syn på er situation.
Vänta eventuellt med barn och ett dyrt bröllop.
Lycka till :tulip:

2 gillningar

En praktisk fundering, så länge man inte har tillgångarna som skyddas av äktenskapsförordningen på ett bankkonto så kommer ju det krävas en underhållningskostnad.

För en lägenhet så kommer det ju definitivt krävas pengar för att underhålla den, ska dom pengarna då komma från den gemensamma inkomsten?

Nu i ts fall så fanns det ett privat fondkonto som man skulle kunna tänka sig kan räcka för att underhålla lägenheten, men rent generellt så tycker jag att det låter väldigt komplext att ha gemensamma inkomster men separata tillgångar som driver kostnader på olika sätt.

2 gillningar