20% EM för mkt?

20 av de 25 företagen i världen med störst börsvärde är amerikanska! Kina är i det närmaste ett u-land.

Helt naturligt att fördelningen ser ut som den gör.

Är man intesserad av att få avkastning på sina investeringar så är EM inget som gör en glad.
Nackdelen med att äga hela höstacken är väl att en del innehav smakar just hö :smiley::+1:

Om det är för mycket beror väl på om du vill ha marknadsviktat eller om du vill övervikta i tron om att EM kommer gå bättre kommande åren.

Hur vet du det? Eftersom man inte bör ta med historisk avkastning i beaktning…

6 gillningar

Man kan lägga fokus på att äga hela marknaden om man vill det eller så lägger man fokus på att äga tillgångar som ger bäst avkastning oavsett var dessa tillgångar ligger geografiskt.
Min erfarenhet säger mig att Asienfonder och EM Fonder är inget jag vill ha några större positioner av i nuläget.

Vad säger du om den här :thinking::wink: ? @RonZ

1 gillning

Det är ju just den anledningen som gör att man vill äga hela marknaden, eftersom vi inte vet vilken geografiskt område som kommer ge bäst avkastning framöver.

Det har ju funnits perioder som varat i flera år där tillväxtmarknader har överavkastat jämfört med utvecklade marknader.

2 gillningar

EM har haft lägre avkastning än DM senaste 20 åren men har vad jag sett haft högre årlig avkastning i snitt totalt de senaste 60åren. Har man en rejält lång sparhorisont känns det rätt logiskt med övervikt mot EM. Mycket lägre P/E-siffror och potential att växa till sig.

15% är det helt normalt EM som ingår i bredaste global indexfond. Sedan om man lägger på 5% extra gör det varken till eller från. Inget som kommer påvärka så mycket avk totalt sätt. :+1:. Det är ingen jätte stor katastrof ölvervikt när man lägger på något med 5 %.

Tack för infon!
Jag har Avanza EM sedan 3 år tillbaka och det är den fond som har gått absolut sämst i min portfölj.

1 gillning

Du vet att största felet är att du hade den kortsiktigt bara senaste 3 år och att den var vid fel tidpunkt. Därför är det bäst inget göra vara låta det bara som du har valt i från början :+1::+1:. Hur ser din portfölj ut annars? @RonZ

1 gillning

Sedan om man lägger på 5% extra gör det varken till eller från

Om man lägger till 10% då? Dvs EM 25%.

2 gillningar

Ja då har du helt enkelt 25% EM i portföljen. :joy::+1::man_raising_hand:. Antingen är du nöjd med det eller vill du ha mindre eller ingetting alls EM i portföljen :wink::man_raising_hand::+1::rocket:

1 gillning

@Jakke Hur mycket sparar du i EM? Tack :pray:

2 gillningar

100% LF Global index exkl EM då det är bland de billigaste globala indexfonden. Men bredste global index ska vara inkl EM tex Storebrand Global all countries men ogillar dyrare förv avg med 50%, eller lägga separat 15% EM indexfond för stt göra det billigare. Men viktigast av allt är välja någon av de 3 allt och sitta lugnt i båten långsiktigt utan onödiga fondbyte. :+1:

4 gillningar

I stora drag en trimmad RT portfölj med specialmonterad Turbo overdrive för bättre tryck i cylindrarna :rofl::+1:

1 gillning

AP7 Aktiefond som är en del av de flestas premiepensionssparande brukar anses vara en mycket bra fond - billig och bred - en fond många även hade velat ha privat om den var tillgänglig för det. I deras informationsbroschyr kan man läsa angående EM:

Tillväxtmarknader
Utöver den exponering mot tillväxtmarknader som ges av fondens globala exponering investerar
fonden ytterligare i tillväxtmarknadsaktier. Fonden har därigenom en högre exponering mot
tillväxtmarkandsaktier än vad som ges av marknadsviktad exponering, enligt MSCI All Country Index.
Strategin är långsiktig och förväntas över tid ge en högre avkastning än utvecklade marknader,
developed markets.

Källa: https://www.ap7.se/app/uploads/2023/05/informationsbroschyr-ap7-2023.pdf (sida 9)

1 gillning

Jag ville bara ha det superenkelt och runda nummer. Är detta ok? Eller tycker ni nedan är bättre?

Om du vill ha runda nummer och följa forskningen kan jag rekommendera detta

Forsknings-hinken

• 80% - Global Indexfond
  • 10% - Global indexfond små bolag
  • 10% - Tillväxtmarknader

Forsknings-hinken utgår från vad forskning säger om att investera så brett som möjligt i så många bolag som möjligt i alla storlekar viktat mot marknadsvärde på börsen https://marketcaps.site/ för högst sannolikhet till högst riskjusterad avkastning under långsiktigt sparande.

Olika alternativ på forsknings-hink

Forsknings-hinken alternativ 1

• 80% - DNB Global Indeks S
  • 10% - Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK
  • 10% - Avanza Emerging Markets

Forsknings-hinken alternativ 2

Forsknings-hinken alternativ 3

• 80% - Avanza Global
  • 10% - Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK
  • 10% - AMF Aktiefond Tillväxtmarknader

Skulle rekommendera att du har forskningshinken på ett eget isk så det blir lätt att ombalansera.
Och ifall du vill ha home bias för kortsiktigt sparande i form av avanza zero eller dyl ha det på ett annat isk så får du en lite tydligare översikt.
Med en sparhorisont på 25 år så går en övervikt home-bias vad jag förstår emot forskningen, men det finns delade meningar.

1 gillning

Vilken forskning och vems forskning ???

1 gillning