Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Det finns en egen tråd för det ämnet. Där kan jag debunka det du hävdar, här gör jag det inte eftersom jag är förbjuden och det är utanför ämnet. Det är således även utanför ämnet för dig.

Kul! Det är många som väntar på att du ska komma till steg tre, so go for it. :+1: Ska bli väldigt intressant att se en riktig peer-review!

Mitt tips är att lägga mycket krut på att ordentligt lyckas dokumentera din metod, så att den går att tillämpa och testa på data utanför det spann du redan har testat på (dvs på kommande år, efter du publicerat). Om metoden inte är 100% deterministisk/definierad så faller ju replikerbarheten annars direkt. Jag kan tänka mig att folk gärna vill backtesta den på andra börser och liknande också, testa med bootstrap/MonteCarlo m.m. för att få en känsla för robustheten. Glöm inte att providea datan med fondbyten och beslutsdata du har agerat på, så att det går att kolla att metoden matchar de fondbyten du gjort, dvs att du använt metoden korrekt så som den är dokumenterad för att göra de fondbyten du dokumenterar i din historik/ditt resultat.

2 gillningar

Gör gärna det! Många har frågat efter data att granska i den tråden.

1 gillning

Absolut det har du rätt i.

Sedan ska man vara ödmjuk i det att vi alla ägnar svaren och forumet olika mycket tid.
Person A svarar med vänsterhanden, utan att lägga så mycket vikt vid det.
I samma tråd kan det finnas person B som det tar en lång stund för att plita ihop ett svar som är väl genomtänkt och mycket bra.
Men det i sej avslöjar ju inte dom egentliga kunskapsnivåerna.

1 gillning
6 gillningar

Ja, men om någon lägger massa tid på att döda ett av mina argument genom att hänvisa till vetenskapliga belägg och fakta, så är det ju bara att ta det, annars får jag höja min nivå och komma med argument på samma nivå eller högre :smiley: Om inte annat slipper jag ju att gå runt och tro fel, när någon samlat in massa välgrundad fakta åt mig :sweat_smile:

Vad jag inte kan göra är att fortsätta argumentera med ena lillfingret, när de andra i diskussionen uppenbarligen anstränger sig hårdare.

Men kolla t ex på den här bra diskussionen som blev när jag postade något som jag ”hade en känsla för” men som jag inte riktigt orkade ta tag i att belägga:

Jag lärde mig massor.

(Jag postade dessutom i fel tråd, så mitt inlägg blev avsplittat till ny tråd tillsammans med alla svar, och orsakade jobb för moderatorn :sweat_smile:)

Nja, det vet jag inte. Beroende på vad det handlar om. I ditt fall kanske det var så men det finns ju även väldigt duktiga forumsmedlemmar som blir utsatta.
Var det inte någon ETF (om jag minns rätt) diskussion här i forumet där en till synes väldigt kunnig medlem hävdade bättre avkastning än indexfonder. Där fakta och gedigen bevisning låg som grund.

Första inlägget försökte man som du beskriver döda alltihop och direkt i princip säga att. Vi kommer inte att gå med på vad du skriver oavsett…. ( med min tolkning)

Det är ju ingen bra diskussion, då man redan på förhand bestämt att trådskaparen har fel.

Jag gissar att du syftar på denna tråden.

Där den som startade tråden är en av de som driver bolaget där man kan köpa ETF:erna.

• Samtliga associerade kostnader var inte redovisade i jämförelsen.
  • Argument om att historisk avkastning varit bättre användes som stöd för att den lösning med ETF:er som såldes var bättre. Trots att det även påstods att historisk avkastning inte var relevant…

Rent krasst ser jag den tråden som ett dåligt säljförsök med tveksamma försäljningsargument. Långt ifrån:

Jag läste bara cherrypickad inkomplett data som var till fördel för den tes som ville visas. Alltså motsatsen till fakta och gedigen bevisning.

2 gillningar

Nja, jag lade inte mig i den tråden, men posten kändes ganska hal i hur den presenterade fakta, och marknadsföringen är bra otydlig med avgifter och annat. Kritik som även framförts i en annan tråd om tjänsten. Framförallt är de väldigt otydliga med att det bara är courtaget för köp som är gratis, men att man tar på sig ansvaret att betala avgifter när man sedan säljer (avgifter som kan ändras mellan att man köper och säljer, utan att man kan påverka det?).

Jag vill minnas att mycket av kritiken var vettig, även om tonen kanske kunde varit snällare?

Marknadsföring från ett företag som en forumpost får helt klart utstå lite extra granskning, de postar ju här för att få våra pengar / att vi ska bli kunder.

Det som var bra att mycket av metod och fakta var ju med i posten, så det gick att granska och kritisera! Det kom ju även förslag till förbättringar.

Det är nog lätt hänt att företag utnyttjar sitt informationsövertag mot kunder. Finansbranschen har ju mycket problem med det.

Det är nog också väldigt svårt att slå an rätt ton när man marknadsför i forum och sociala medier, för man kommer inte undan med något. Folk kan direkt svara och hugga på om det är något som verkar lurigt. Jag hade aldrig klarat det. Jag tror man måste vara extremt transparent och 100% ärlig, och extremt lyssnande för att plocka upp hur strömmarna går och rätta sig efter det.

Ja, det var nog den. Du har säkert rätt i sak, då du förmodligen är en av få som kan ta diskussioner med dom flesta här inne på en väldigt hög nivå utan en massa smileys osv, och dessutom är väldigt kunnig. Det bra är ju att du skyddar medlemmarna och på ett sätt går in och slår bort försäljningsförsök osv.
Jag vet inte varför jag tog just det exemplet. :exploding_head:

2 gillningar

Det är just detta som gjorde mig faktiskt förbannad när jag läste de påståenden som gjordes i den tråden.

Jag har själv gått på försäljningssnack och missat ca 1 MSEK i förlorad avkastning och betalat säkert 100k+ i extra avgifter. Trots dålig avkastning.

Vilket är samma typ av problem som finns i hela finansbranschen, dolda avgifter/dåligt redovisade dito. Påståenden med taktiska ordval som antyder att högre avkastning inte bara möjligt utan troligt. Trots att datan som redovisas är inkomplett eller bygger på survivorship bias.

Vilket är fruktansvärt svårt till omöjligt att se om man inte har sina granskande glasögon på sig och vet exakt vad alla komplicerade termer betyder.

Det låter bra, det verkar rimligt och det ser vettigt ut. Ibland undrar man nästan om “rådgivarna” (rångivarna/försäljarna) lurar sig själva.

Kort sagt, finansbranschen är rutten och kräver extrem kunskap och intresse för ett ens se var bluffen ligger.

4 gillningar

Både och vill jag påstå. Det skrämmande är att både våra stora banker och pensionsbolag har rådgivare som till och med jag funderar på hur dom fick sina arbeten. Därav är nivån minst sagt varierande skulle jag vilja säga.

Du är så skön :joy::joy::joy::+1:. Jag kan smiles. :+1:

Vad menar du nu? Ahh ironi! :+1:t2::disguised_face:

1 gillning

Låt mig gissa, det är för att de påståenden som gjordes både verkar välgrundande och vettiga.

• Datan som redovisas är tydlig.
  • Siffrorna är granskningsbara och korrekta.
  • Data som pekar i båda riktningarna i jämförelsen är med

The devil is in the details… och ska jag vara helt ärlig har jag fått indikationer på inte ens TS själv insåg/inser varför siffrorna är missvisande, till min stora förvåning. Men det kommer en uppdatering på det senare.

4 gillningar

Du får akta dig för försäljare. Det finns ganska många sådana på alla forum för att locka kunder åt sig. De vill sälja grisen i säcken. Många är på ett forum för att sälja sina tjänster.

1 gillning

Då är det ju tur ibland att man är bakåtsträvare, sur och svårt att ta till sej förslag från andra som jag, och kan bäst själv osv…

1 gillning

Skulle vilja bidra lite i diskussionen från just en “nybörjares” synvinkel. Jag har startat ett 10-tal trådar under senaste året (om ditten och datten), och har månadssparat på börsen i 2-3 år (minns faktiskt inte exakt hur länge). Jag ska villigt erkänna att jag kan väldigt lite om ekonomi över huvud taget - särskilt jämfört med många i det här forumet.

Jag gillar att spekulera - och startar därför ibland spekulativa trådar, exemplet ovan om hur börsen kan tänktas reagera på en rysk invasion i Ukraina skapades av mig. Jag har också startat trådar om strategier för att köpa i dippen, vad folk på forumet tänker kring risken för ränteökningar om inflationen drivs av krig och sanktioner, etc. Helt enkelt spekulativa trådar för personer som antingen gillar att spekulera eller försöka tajma marknaden.

Och nu till kärnan i det hela. I vad som jag upplever som uppenbart spekulativa trådar kommer det en hel del kommentarer som ifrågasätter nyttan med att spekulera och att försöka tjäna pengar på att förutse börsens rörelser (tajming, helt enkelt). Det blir lite tråkigt i längden. För mig känns det som “off topic” trots att jag är nybörjare. Har över huvud taget svårt att förlika mig med tanken på att jag borde gå tillbaka och ifrågasätta grundförutsättningen till att jag över huvud taget öppnade tråden. Jag är en vuxen människa. Personligen upplever jag det lite som att bli “tillrättavisad”, vilket jag inte alls uppskattar. Jag kan leva med tonen i kommentarerna (i alla fall i de som riktats mot mig), men dessa eviga motbud om indexsparande känns rätt tråkiga i längden.

6 gillningar

Förstår precis vad du menar. Den typen av bemötande får även erfarna personer om de anses ha “fel” åsikter.

1 gillning