Den summan är typ dubbelt så hög som den jag skulle behövt om jag utgick ifrån fyraprocentregeln. Jag skulle arbetat bra många år extra i onödan
Använd 4% regeln då. Den funkar ju den med.
Mmm, under antagandet att inflationen är noll (0) då, fram tills man fyller 85…?
Exempel: jag är ngt över 55.
400 × 30 = 12000
Ja det måste ju räcka, högst troligt! Annat vore synnerligen märkligt kan jag tycka. Men så mkt besparingar på ISK/depå har jag inte och det är mkt få som har runt 55 års ålder vågar jag påstå.
Men, så har jag TJP och den statliga pensionen också. Måste ju räknas in. Det är där Minpension-räknaren kommer in, men åtm jag räknar inte så här simpelt som i exemplet ovan; så stor summa behövs ju inte. Orimligt. Mer precision krävs, det tycker jag.
Man får ju räkna in tjp och allmän pension oxå om man räknar som mitt exempel.
Nej ingen inflation i det men samtidigt ingen avkastning som antagligen blir högre än inflationen.
Skrev inte att det var det bästa sättet att räkna men om man har den summan så behöver man inte oroa sig att man inte kommer klara av att gå FIRE
Går man tidigt, alltså rejält många år före 55, så ska man också tänka på att ”regeln” är byggd för att kapitalet ska räcka i 30 år med 90% sannolikhet.
Det kan funka bra om man går vid typ 55 och har en förväntad medellivslängd på typ 85 år (notera dock, medellivslängd, hälften blir alltså äldre än så)
Går man vid 40 år så ska kapitalet räcka typ 45 år för att täcka fram till medellivslängd. Ett lite tuffare case där man kan behöva mer kapital för att ha en lägre SWR än 4% alternativt att man har hög flexibilitet i uttaget (kunna dra ner dåliga börsår så man inte säljer billigt) och/eller kunna ta ett jobb för att dryga ut kapitlet om det gått illa några år.
Bara lite tankar så du tar med det i din beräkning.
Du behöver räkna med skatt som utgifter. Skatten behöver alltså ingå i det de 4%-en täcker.
Hur går det för dig då @Indexqueen ? ![]()
Det här med “medelllivslängd” är ett av de mest missförstådda mätetalen som finns. Det är faktiskt bara ett slags index som gör att man kan jämföra olika länder, hela populationer, med varandra. Man kan inte alls dra den slutsatsen du beskrev ovan (och det du menar där är dessutom median, inte medel(värde)).
Snarare räcka i 50 år. Därför att en 40-åring idag måste planera för att bli 90 år gammal med huvudet klart med rätt hög sannolikhet som utvecklingen ser ut.
SCB’s senaste siffror (2023) i det här området säger att “indexet” för kvinnor = 84.9 år och för män = 81.6 år.
Medellivslängden i Sverige
Mycket mer intressant att det just nu är så här: för en kvinna som fyller 66 i år (2024,) är sannolikheten att hon lever vid 89 år 50%. (dvs att hon blir minst 89 år gammal).
För män är det 88.
Ett sådant konfidensintervall måste räknas ut för varje ålder om man som individ ö.h.t. ska ha nån nytta av det för den typen av beräkningar. Och det gör inte avd på SCB som sysslar med det här på heltid. De kan om de vill (får uppdrag). Viktigt att komma ihåg är att medel != median.
Så: för en man som är 55 i år gäller andra siffror (mkt lägre). För en man som är 45 nu, ytterligare andra. När den mannen 10 år senare är 55 gäller nåt annat (högre), när han är 65 ytterligare annat (högre), o.s.v. Det som är säkert är att dödsåldern kommer fortsätta stiga för de individer som lyckats bli 65 år gamla. SCB projicerar nu att 2040 kommer 25% av de som dör vara mellan 89 & 93. Det är en hög andel. Och 50% av dem som dör kommer vara mellan 86 & 96. Om man lyckas bli 66-67 framgent, så är det helt enkelt allt smalare åldersintervall när man till sist dör (av hög ålder, kan man säga).
Rätt hög sannolikhet också för att effektiv medicin mot Alzheimers (dominant demenssjukdom) kommer finnas om 20 år, vilket innebär att andelen mkt gamla människor som är klara i huvudet och vet vad man använder pengar till, kommer öka.
Som påpekats i denna tråd: en 45-åring som slutar jobba nu, slutar betala in till TJP och tjäna in pensionsrätter. Den statliga pensionen kommer bli liten. Exakt hur man simulerar det på Minpension.se, vet jag inte. Går det, kanske?
Inbetalningarna till TJP ökar med åldern/lön, så avbräcket blir stort.
Slutsatsen är att om man tänker sig lämna arbetslivet för gott vid 45, bör man inte använda 4% regeln för att räkna. Den är som sagt anpassad för 30 år, och det räcker inte. Allra minst 40 år måste man räkna med, det är min bild. Man behöver mycket mer egna skattade pengar sparade för att “gå vid 45” än vid 55. Det är rejält komplext att räkna på men mkt förenklat 10 årsutgifter (inflation noll) bör vara 3-4 MSEK och så måste förlorad pensionsinbetalning kompenseras också, vilket är säg 20% av det: 3.6 -4.8 MSEK.
Jag tänker också så här själv: om man bor i storstad (Sthlm) och jobbar mycket och hårt, samt har hög sparkvot, har man mindre tid att spendera pengar på hobbies och resor. Så har det def varit för mig, i 10 års tid. När jag lämnar arbetslivet ändras detta till tvärtom. Det kommer gå åt mer pengar i uttagsfasen än när jag jobbade, att tro nåt annat är att bedra mig själv. Har ingen vision om att lämna Sthlm för billigare liv, tvärtom – tycker mer om Sthlm än nån annan stad jag bott i eller varit i.
Visst, jag förstår att det finns olika värderingar runt värdet i bara det faktum att man slipper (löne)arbeta vs göra roliga saker som kostar pengar (t.ex. resa). Det är hursomhelst kostsammare att bo och leva i storstad än i småstad/landsbygd, spec om man har gott om tid.
EDIT: referens
Ep 203: Så länge ska du leva. Gäst: Lena Lundkvist, SCB
Rekommenderas varmt att lyssna på hela denna för att få en bra orientering i hur detta med s.k. medellivslängd eg funkar, fundera över vad Lena Lundkvist på SCB egentligen säger. “Hur länge ska pengarna räcka?” är ju en nyckelfaktor i precis alla beräkningar och bedömningar nästan alla här på RT-forum gör runt sina besparingar. Det är kärnan i allt “FIRE” tänk.
Absolut och tack för utläggningen ![]()
Alla måste såklart fundera igenom hur det ser ut för populationen, i ens familj och släkt, kanske göra olika tester på nätet, fundera på hur ens hälsa egentligen ser ut för att ringa in vad som kan vara ett möjligt slutdatum.
Helt enig. Det var det som var min poäng. Lätt att ta en viss SWR med hull och hår och inte läst det finstilta. The devil is in the detail ![]()
Jo men det tickar på så sakteliga både med sparandet och med välkommen uppgång på börsen. ![]()
Jag har två FIRE-nummer: lean och vanlig FIRE. Ligger på 45% för mitt lean-FIRE mål och 30% för mitt slutgiltiga FIRE-mål. ![]()
HM-FIRE, Nike-FIRE och Gucci-FIRE?
![]()
Tycker inte det spelar så stor roll just med livslängden. När man är 85+ så är man rätt jävla skröpplig oavsett om man sen kommer leva till 110. Är man skröpplig så lär inte behovet av pengar vara så jättehögt. Eventuellt ligger man på ett hem eller får hemtjänst och då kommer kommunen norpa ens eventuella extrapengar.
Du är en klok man, Angaudlinn. På den skoskalan så stannar vi vid Nike - annars blir det svårt att hålla efter och väldigt många års extra jobbande. ![]()
![]()
Du känner inte så många 85-åringar va’?
Postar den här igen eftersom det känns som att diskussionen behöver den:
När det gäller ens livslängd så kan man säga att ju längre man redan levt, ju längre är det troligt att man lever. Så ens projicerade/troliga livslängd ökar kontinuerligt med åldern, men inte lika snabbt som man åldras.
Jodå. De är skröppliga. Det är där det brakar utför fort och brutalt. Sen finns det ju så klart de man blir förvånad av eftersom de är så klar i knoppen. Kroppen är ju dock ändå sliten så det finns inte så mycket utrymme till något extravagant. Sen tänker jag att man får väl ta att ha lite mindre om man lever till 85+ och är frisk och “pigg”. Tror inte pengar är så jätteviktigt då för ens välmående utan är nog bara nöjd så länge man är frisk. “Risken” är också hyfsat hög att man tagit i lite för mycket i sina beräkningar att man ändå har kvar en massa pengar av 85+. Nej, jag har inga problem att räkna med att det “bara” är till 85 man behöver täcka upp.
Jag MC-simulerar nu 50 år framåt. Utan grottekvarnen blir jag som 30 igen. ![]()
![]()
“Du känner inte så många 85-åringar, va?”
Det tror jag inte han gör, nej.
Jag känner några och ett par, födda på 1930-talet, är pigga som f-n och lever tillsammans i en fin lgh i en större svensk stad: 93 och 89 år gamla. Ett stort problem de har är ont om pengar, trots att de tillsammans inte har direkt dålig pension. De sköter sin ekonomi 100% själva precis som “alla andra”. Lån på bostaden finns, ca 1.5 MSEK och det gör ont i plånboken i dessa tider. Visst, de hör dåligt och ser lite dåligt och han är bra skröplig fysiskt och behöver hjälp med ditt och datt och de kör således hemleverans av det ena och andra – men allt sådant kostar extra pengar. De äter bra och gott (än så länge) och är kunder på Systembolaget som alla andra. Vilket också kostar.
Visst är det så att om man är dement är behovet av pengar inte så särskilt stort. Eftersom den kognitiva förmågan då är kraftigt nedsatt eller t.o.m. obefintlig. Men fysiska krämpor kan tvärtom leda till högre utgifter i vardagen, hjälpmedel m.m. som man kanske inte får låna av kommunen av nån anledning eller inte vill ha för det finns bättre som passar och hjälper mkt mer men man måste köpa det själv.
Jag är själv övertygad om att det här är ett misstag av er som är yngre (födda på 1980-talet och senare):
“Tycker inte det spelar så stor roll just med livslängden. När man är 85+ så är man rätt jävla skröpplig oavsett om man sen kommer leva till 110.”
Därför att inom 20 år kommer det finnas effektiva mediciner mot Alzheimers som är den dominerande demenssjukdomen och då ändras situationen radikalt för 85+ -arna. Mycket större chans att vara klar i huvudet och veta hur/vad man spenderar pengar. Som man då inte vill ha ont om. Man vill t.ex. kunna beställa hemleveranser av allt möjligt (extra kostnad) och hjälp i det egna hemmet med ditten och datten, t,.ex. städhjälp och laga trasiga saker som man inte längre fixar fysiskt. Etc.
Ju äldre man är, ju mer behöver man betala olika tjänster för att hjälpa en att göra vardagen enkel. Så det kan bli dyrare.
Jo, men då kan man också få en massa ekonomiskt stöd på olika sätt vilket oftast kräver att man är fattig så därför är mitt mål är att vara barskrapad vid den åldern.