Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Jag kör med “handbromsen i”. :joy:

Skämt åsido. Vi ligger ca 70/30 i aktier / räntor. Skulle i grunden kunna ligga högre, men så här tänker jag:

“Varför riskera pengar jag behöver för att tjäna pengar jag inte behöver?”

Privat har vi ganska lite likvida medel. Händer fortfarande någon gång om året med “Betalning avvisad” på banken. :see_no_evil::joy:

EDIT: Kolla gärna denna för inspiration av @JayR

3 gillningar

70/30 låter kanske mer rimligt med det resonemanget, som också är rimligt. Nu är vi inte alls jättelångt in i nivå 4a. Tänker dels på att man skulle kunna lägga i handbromsen lite men också på vilka fler möjligheter som ges om man släpper på den helt och fortsätter försöka maximera avkastning.

Skulle t.ex kunna säkerställa att föräldrar också får en rikare pension - inte minst när de blir äldre och kan behöva hemtjänst, och att man då kanske kan säkerställa en bättre sådan än den offentliga som har väldigt många brister. (Nej, allt är inte dåligt). Och att man då i kombination kan ha möjlighet att stötta mer själv - och umgås. Som ett exempel. Det finns många anledningar till att nöja sig, och lika många till att inte göra det. Blir tydligare för mig att jag behöver landa i ett tydligt sparmål för att kunna lägga strategin.

Tack! Den ska jag absolut kolla in!

Det jag behöver för att leva enligt 4% har jag satt undan i en egen portfölj för mental bokföring och det kapitalet ligger 60/40. Överskjutande i 100% aktier (75% globalt, 15% sverige, 10% tillväxt). Obelånat inte allt för dyrt boende.

3 gillningar

Jag kör i princip allt på börsen. Har ett litet banksparande på ca 5%.

Efter många års poddlyssnande fick initiativet kring rikedomstrappan mig att skaffa ett konto här. Hög igenkänning :slight_smile: Är enligt modellen på nivå 4 (men emotionellt på nivå 3). Kommer inte från pengar och har i vuxen ålder prioriterat/balanserat mellan trygghet och att leva livet (flyttat runt mkt och ibland valt att jobba i start up miljöer snarare än maxat inkomst) Livet ska ju trots allt levas.

Först nu, 48 år, fru och två tonåringar som jag börjat fundera på när jag kommer kunna betrakta mig som ekonomiskt fri och ev sluta jobba. Inget jag vill idag men i framtiden lockar det att kunna flytta utomlands igen utan att tvunget jobba därifrån om det inte passar in.

Nuläge (gemensamt. Varit gifta 19 år och det blir nog ett gäng år till :grinning_face_with_smiling_eyes:)

Pensionskapital, 11 msek

Likvida medel, 2 msek

Nettotillgång primärbostad, 5 msek

Semesterbostad obelånad, 4,5 msek

Onoterade aktier/optioner, belopp oklart men säg 1 msek

Måninkomst netto, 125k

Sparar idag 25-30k per mån i fonder

25-30k fritt konto där pengarna kan gå till semestrar, shopping , husfix och annat krafs.

Har förstått att här är många kloka personer.

Hur tycker ni jag ska resonera? Hur hade ni gjort? Själv tänker jag att när:

Huset är obelånat (marknadsvärde 9 msek, idag 4 msek i lån)

Likvida tillgångar, 10 msek

Inget semesterhus

Pensionskapital på 20-25 msek

Då är jag redo att checka ut :blush:

2 gillningar

Detta begränsar möjligen tanken att flytta utomlands innan de är redo att flytta hemifrån, vilket kanske sätter tidsramen för exit.

Absolut. Antingen utlandsflytt hela familjen och fortsatt jobb där eller vänta tills båda är utflugna. Oavsett så ser jag nog åtminstone 10-12 år till framför mig med jobb. Kanske mer. Handlar nog mer om att ha vetskapen att jag inte skulle behöva som vore nice. Därmed målen som jag nämnde och nyfikna på hur andra resonerar att ta sig dit utifrån nuläget eller om jag rentav siktar för högt. Om jag vore där idag skulle jag ändå inte sluta jobba. Antar att detta bottnar i vad som tas upp i podden. När på nivå 4 spelar det inte så stor roll? När är tillräckligt?

@janbolmeson Tack för bra podd! Du kanske har några kloka reflektioner till en nybörjare på forumet :blush:

1 gillning

Vad är frågan?

Du har tillräckligt med pengar för att sluta jobba idag eller så jobbar du så länge du känner för det.

Gör det du vill, Jan kan inte bestämma hur du ska leva ditt liv.

Jag är yngre än dig och jobbat ett par veckor de senaste 10 åren och har inte så mycket pengar som dig. Jan bestämmer inte att jag skulle sluta jobba, det får ju komma från en själv.

3 gillningar

Välkommen till forumet @Babyshambles!

Jag skulle säga att unna dig möte med följande personer för att få second opinions från proffs som kan sätta in sig mer i din situation. Sedan ser du vad de säger som går i linje, då det sannolikt lär vara relevant feedback. Förstamötet brukar vara helt förutsättningslöst så du har ingen nedsida.

Framförallt tänker jag Ricard / Per / Henrik för att få feedback på ekonomin. Men även @MoaD som är grym på att hjälpa dig att lista ut vad du vill och snabba upp den emotionella levlingen till nivå 4. :slight_smile:

1 gillning

Tack @janbolmeson :folded_hands:

Kom på en liten sak idag som jag upplever också är skillnad från nivå 4 och uppåt. Korslänkning:

2 gillningar

Det enda du med säkerhet kan säga om dina grannar är att de är en miljon fattigare när de köpte sin dyra bil. KIA FTW!

1 gillning

Korslänkning:

1 gillning

Jag har funderat en hel del på dessa nivåer sedan jag lyssnade på poddavsnitten om dem.

Jag insåg häromdagen när pension diskuterades på kontoret att i stort sett alla på mitt jobb är väldigt bekväma med att säga hur många miljoner de har i pension men de gillar inte att diskutera hur mycket de har på sina privata sparanden eller vad de har i lön. Jag blev väldigt förvånad över hur det skiljer sig så samt vad det kan bero på?

Men jag insåg då ganska snabbt att alla mina kollegor i 50+ satt med 4-7 miljoner på sina pensionskonton.

Vilket innebär att troligtvis kommer jag och min sambo också hamna i den häraden.
Räknar jag sedan in vår nuvarande bostad samt en sommarstuga som man långsamt amorterar ned så är nivå4 nästan oundvikligt. Utöver detta har jag såklart pengar investerade också. Men det slog mig då under diskussionen på kontoret att jag skulle behöva anstränga mig för att inte nå nivå 4.

Så då är ju frågan, hur långt in vill jag? Vad är målet. Jag är väldigt övertygad om att jag inte vill till nivå 5. Men vart i nivå 4 vill jag vara?

Likviditet är ju första frågan som uppstår, 2*5 000 000 i pension och lägenhet samt sommarstuga i en mellanstor stad sätter oss i nivå 4. Men hur likvid behöver jag vara för att känna att jag kan ha en nivå4 livsstil?

Behöver jag ha 10 miljoner likviditet?

Kan ni som är där ge lite insikt?

2 gillningar

Jag skulle säga att det enda sättet är att prova sig fram, eftersom:

  1. Preferenser är individuella
  2. Hur våra preferenser egentligen ser ut gissar vi lätt fel på på förhand.

Ett typiskt exempel är att man tänker att om pengar inte var en begränsande faktor skulle jag resa jättemycket. Men när det kommer till kritan är det en minoritet som i längden trivs med att resa väldigt mycket.

Först kommer du till ett stadium där du inser att månadssparandet endast har marginell inverkan på din nettoförmögenhets utveckling. Då kan du börja experimentera med att spendera hela lönen och se vilka inköp, tjänster, upplevelser som ger tydligt mervärde.

Så småningom kommer du sedan till ett stadium där arbetsinkomsten inte gör mycket från eller till för din nettoförmögenhet. Då uppstår frågan om arbetet ger andra värden som överstiger kostnaden, när lönen inte är med i ekvationen.

I takt med att pengar blir mindre och mindre av en begränsande faktor behöver du utforska vilka andra begränsande faktorer som tar dess plats, och utifrån detta landa på en bra nivå. Sådana faktorer kan t ex vara att man blir socialt trött av att äta på restaurang hela tiden, längtar hem när man är ute och reser, etc.

Men som sagt, jag är övertygad om att det behövs en hel del experimenterande och att prova sig fram för att se vad som är ens sanna preferenser. Och detta experimenterande kan du ju börja med i mindre skala redan idag.

7 gillningar

Likviditet för vilket syfte ? Så länge löpande utgifter täcks av lön eller pension och det finns en buffert för oförutsedda utgifter samt planerat underhåll är frågan vad du vill göra med dessa miljoner.

Det är ju väldigt individuellt, men det behövs nog mer än vad man kanske tror för att känna att man kan unna sig någon skillnad i livsstil. Tex är det nog för många ingen större skillnad mellan att ha 7 eller 12 miljoner i likvida medel.

Trappan säger att man ”måste” upp till nivå 5, men det håller jag inte med om, det är ett extremt stort hopp.

Verkar rimligt. Jag är 47 och har 4,3 miljoner när jag loggar in på minpension.se. Har inte gjort något privat pensionssparande alls nästan utan det är bara allmän pension + tjänstepension från ett jobb med bra lön.

Som flera säger så är svaret på hur mycket pengar du behöver helt beroende på vilken livsstil du eftersträvar. Här är några inspirationsbilder.

Generellt tänker jag att mer pengar är bättre, eftersom det skapar valfrihet. Ni kan ha er lilla röda stuga på landet och proppat med pengar på bankkontot, men yachten är svår att finansiera på en smal pension.

1 gillning

Som tur är har havet eller vatten i allmänhet aldrig lockat mig. (utöver ett hälsosamt antal spabesök per år.)

Dock vill jag ha en sommarstuga med en stor trädgård, gärna lite skog till så jag kan producera tillräckligt med ved till kaminen i min framtida stuga och kunna odla lite och påta i trädgården. Helt för nöjes skull.

Jag har tänkt en hel del på detta de senaste veckorna också. Jag gillar att resa men jag tror absolut att jag skulle tröttna om jag gjorde det för mycket. Dock finns det mycket jag skulle vilja se och många platser jag vill besöka igen. Jag skulle kunna tänka mig att jag vill göra 1-2 resor per år.

Det låter rimligt, kommer jag till en sådan punkt tror jag att jag nog slutar med mitt 9-5 och gör något helt annat istället.

Drömmen hade varit att driva en hamburgerrestaurang som går med förlust. Men tror inte att jag kommer komma till en punkt där jag kan pumpa in miljoner i ett bolag år ut och år in.

Vad skulle du säga är den stora faktorn för dig på nivå 4 kontra nivå 3, vad upplever du dina pengar köper dig som ger mest mervärde som du inte kunde göra på nivå 3.

Jag är inte helt säker, därför jag frågar. Vad är det som ni på nivå 4 upplever är de stora skillnaderna ur ett ekonomiskt perspektiv med nivå 3?

Vill absolut inte till nivå 5. Jag kommer aktivt försöka undvika det.