Efter många års poddlyssnande fick initiativet kring rikedomstrappan mig att skaffa ett konto här. Hög igenkänning
Är enligt modellen på nivå 4 (men emotionellt på nivå 3). Kommer inte från pengar och har i vuxen ålder prioriterat/balanserat mellan trygghet och att leva livet (flyttat runt mkt och ibland valt att jobba i start up miljöer snarare än maxat inkomst) Livet ska ju trots allt levas.
Först nu, 48 år, fru och två tonåringar som jag börjat fundera på när jag kommer kunna betrakta mig som ekonomiskt fri och ev sluta jobba. Inget jag vill idag men i framtiden lockar det att kunna flytta utomlands igen utan att tvunget jobba därifrån om det inte passar in.
Nuläge (gemensamt. Varit gifta 19 år och det blir nog ett gäng år till
)
Pensionskapital, 11 msek
Likvida medel, 2 msek
Nettotillgång primärbostad, 5 msek
Semesterbostad obelånad, 4,5 msek
Onoterade aktier/optioner, belopp oklart men säg 1 msek
Måninkomst netto, 125k
Sparar idag 25-30k per mån i fonder
25-30k fritt konto där pengarna kan gå till semestrar, shopping , husfix och annat krafs.
Har förstått att här är många kloka personer.
Hur tycker ni jag ska resonera? Hur hade ni gjort? Själv tänker jag att när:
Huset är obelånat (marknadsvärde 9 msek, idag 4 msek i lån)
Likvida tillgångar, 10 msek
Inget semesterhus
Pensionskapital på 20-25 msek
Då är jag redo att checka ut 