Snabbt råd. Sätt 30k på buffertkontot och amortera det som blir över. Kreditkort kan man använda men då måste det återbetalas innan fakturan förfaller
Undviker också kreditkort och Klarna. Har buffert på sparkonto och resten i aktieindexfonder med låg avgift. ![]()
![]()
Det här är en sån där bra fråga som hjälper mig i mina funderingar
Om krediterna nyttjas så måste ju bufferten användas men om jag har en buffert så behövs inte krediterna egentligen?
Bosse, 63
“Att låna pengar för utlägg är inte en buffert. Det är ett lån. Därför faller Klarna och Kredit in under lån för mig. Ha en i din mening tillräcklig stor buffert på sparkonto med fria uttag, resten kör du för att betala av dina lån på. Börja med högsta räntan och beta av nedåt.”
Jag kommer nog att fundera en omgång till men det slutar nog som ni skriver här, spara minsta möjliga buffert för att inte oroa mig över bufferten (sova gott om natten), amortera resten ![]()
Precis så resonerar jag också! Jag har varit rejält i skuldfällan tidigare och undviker därför allt som har med kreditkort, avbetalning och så vidare… Har hellre en lite för stor buffert och sover gott. Vill heller inte dra på mig några onödiga kreditupplysningar heller.
Så försök få fram en summa som du behöver i buffert och ha denna på ett lättillgängligt sparkonto istället. Är du orolig så skaffa större buffert. Man behöver inte optimera avkastningen på varenda krona
Tänk också på att om man förlorar sitt jobb eller blir sjuk så kan det ta ett tag innan t.ex A-kassa, försäkringar och sådant kickar in. Särskilt vid stora händelser som drabbar många samtidigt som exempelvis under coronapandemin.
Låter mycket klokt!
Om det är höga räntor så är det ju inte ens säkert att du kommer ha bätte förväntad avkastning på börsen än vad det vore att amortera ![]()
Har bara ”riktiga”’ pengar som mina buffertpengar. Vet att en del amerikanska finansbloggare gärna lyfter fram krediter som en del av bufferten men personligen så känns det lite som att ”lära sig själv” att lita på/närma sig beteende av skuldsättning. Av denna anledning som jag själv slutat använda mitt kreditkort för att psykologiskt hålla mig själv ansvarig. ![]()
Sen tillhör jag gänget som gillar en tilltagen buffert då jag sover gott om natten då. Dom pengarna ska jag inte maximera. Det är vitt kokt ris utan salt som inte ska hitta på något spännande. ![]()
Jag instämmer i att kredit/klarna inte bör räknas med i buffert. Det syfte jag kan se med utrymme i krediter av olika slag är om ens buffert är placerad i något som har något längre tid till realisering, t ex om man har en stor buffert kan man ju ha delar av den på fasträntekonto med kort bindningstid, eller någon lösning med längre löptid med möjlighet till några få uttag t ex. Då kan kredit vara ett sätt att lösa behovet IDAG, medan man kan få loss pengar från sin buffert på några veckors sikt (t ex om man har dem i en lösning med begränsat antal uttag, så kanske man vill vänta och göra en avvägd bedömning av hur mycket man behöver, det kanske man inte vet i första läget alltid).
Personligen skulle jag ha med i betraktande att det kan bli väldigt långa väntetider på A-kassan om man har otur…
Jag funderade på om man skulle, var tredje månad, låsa 1/3 av bufferten i 3 månader men kom fram till (med lite hjälp) att det rörde sig om så få extra kronor att det inte var värt den hanteringen.
Jag har inte det behovet att optimera exakt varje krona ![]()
Ja, det här är ju lite svårt att räkna med men jag har åtminstone mellan 2-4 månaders uppsägningstid (osäker på om dom räknar företaget eller koncernen när dom räknar anställningstid, jag måste kolla upp det) och är långt från sist in på företaget (ja, det går väl att till viss del att förhandla bort det tillsammans med facket) men jag är inte orolig för att i närtid bli av med jobbet. Därför räknar jag med lite mindre buffert än vad jag egentligen skulle ha haft, ett sätt att amortera/investera lite mer än jag kanske skulle ha gjort om jag varit utan lån ![]()
Om jag blir långtidssjukskriven så har jag dels en försäkring via jobbet och dels försäkring via Swedbank så där tror (jag behöver nog kolla upp det igen) jag att jag klarar mig inom tre månader också ![]()
Min sambo har lägre lön än mig och bufferten bör därför räcka något längre om sambon blir arbetslös/sjukskriven ![]()
Att Fira små delmål och framsteg | Hur firar man?
Jag hade en längre diskussion med några bekanta för ett tag sen. Vi diskuterade bland annat om att man “behöver” fira sina framsteg för att hålla motivationen uppe och känna att man gör något bra, känna att man är på rätt väg. På den punkten kan jag hålla med, jag skulle gärna fira allt bra som ändå händer, speciellt på ekonomisidan.
-Men-
Jag har aldrig firat så, vi som familj har aldrig firat så. Inte firat någon ekonomisk framgång. Jag vet inte riktigt hur vi skulle fira heller, för jag vill helst fira utan att konsumera i onödan så att köpa någon pryl känns lite fel, speciellt om man firar att man har blivit bättre på att spara ![]()
Hur kan man fira utan att konsumera?
Det har diskuterats på lite olika sätt hur man kan fira, man skulle bland annat kunna:
- Laga någon extra god mat.
- Ha en picknick ute.
- Åka iväg någonstans.
- M.m…
Det här är ändå saker som vi gör någorlunda ofta när lusten och möjligheten finns, kanske firar vi redan till viss del?
Firar vardagen, firar att vi har tak över huvudet och mat på bordet, firar att vi har hälsan med oss både barn och vuxna?
-Det kom en swish-
Efter diskussionen med mina bekanta så kom det här swishmeddelandet.
Min första tanke var att sätta in dom pengarna på barnsparkontot. ‘Det blir en bra extra skjuts för barnen’ och hjärnan började snurra på med ränta på ränta och försöka räkna på hur mycket det skulle bli på måldatumet.
Men innan jag hade räknat klart så kom jag att tänka på det vi hade diskuterat, att fira.
Jag kommer inte att spara den summan som kom i swishen i barnportföljen, utan jag kommer låta barnen få bestämma vad dom tycker låter som ett bra firande.
Jag kommer att berätta för dom att det går framåt med deras sparande, mitt sparande, familjens sparande. Att lånen är på väg neråt.
Kanske kan jag med det lära barnen (och mig själv) att fira sina framgångar.
Som jag ser det är, under vissa omständigheter, kredit ett lockande alternativ till buffert. Om du har stora avkastande tillgångar som inte är likvida, men kan delvis/helt likvideras i god tid innan kreditkortsfakturan ska betalas för åtminstone kredittakets belopp, kan det vara smart. I så fall får tillgångarna fortsätta generera maximal avkastning med kredit som buffert att täcka fallet “jag måste ha pengarna NU!”, istället för att ha ett lägre värde i tillgångar och en kontant buffert. Krediten används som buffert för att täcka upp bristen på tid, snarare än bristen på pengar.
Såvitt jag förstår saken är det inte dina omständigheter, så jag skulle avråda. Skulle möjlighen vara om du har såpass mycket i aktier och fonder att du kan se dem som din säkerhet för kredit-buffert, och sen amortera till max istället.
Fira är viktigt tycker jag! Det behöver inte vara nåt stort kalas och shoppingrunda.
Vi firar t.ex varje helg. Oftast fredagen eller lördagen. Då samlas vi som familj och väljer ut något från veckan som vi bestämmer ska firas
Det kan vara t.ex nåt som gick extra bra på jobbet, lillgrabben lärt sig något nytt ord, uppnått ett träningsmål, rätt hockeylag vann senaste matchen… Ja du ser, alla möjliga småsaker. Även ekonomiska mål.
Oftast så är det bara att vi umgås och lagar någon god mat och lägger undan telefonerna. Egentligen inte mer än så. Men en skön känsla att avsluta veckan med att prata och uppmärksamma de små sakerna som faktiskt gick bra under veckan och som varit positivt. Ger bra energi inför nästa vecka ![]()
Meeeeen vilken fin idé - den störtgillar jag!!
Tack för inspirationen.
Haha, varsågod!
Man får en bra boost mentalt. Då ser jag fram emot att höra lite om vad och hur du ska fira snart! Vad firar du/ni idag? 🥳
Grymt jobbat! Verkligen en inspirerande resa ![]()
Hur långt skulle du säga att du kommit på ditt mål? Finns det något ”slutdatum” att ”då” är jag nöjd. Tycker du är modig att dela med dig och inspirerande för alla oss andra!
Jadu jag har inte räknat på hur långt jag har kommit på vägen mot målet men förhoppningen är ändå att jag ska vara klar innan:
jag har ju ökat min avbetalning på det ena lånet lite så det kommer attt betalas av tidigare än planerat så där är förhoppningsvis en planerad snöboll i rullning ![]()
Grymt! Keep on going! Du verkligen otroligt ambitiös och målinriktad så det löser du!
Sånt här tycker jag är väldigt spännande, men ser sällan sånt diskuteras!
Jag och min fru har automatiska överföringar den 27:e varje månad som funkar såhär:
10 st. olika konton mellan tre personer. Tror min fru har 1-2 till egna konton också, men det är hennes ensak (vi har nästan separat ekonomi: runt 65% av våra inkomster går till gemensamma konton, resterande får man göra vad man vill med).
Grundkonceptet är att när man köper något så för man över pengar från respektive dedikerat konto. Vid varje lönerevision/större händelse så omfördelar vi hur mycket pengar varje konto ska få per månad. Vi har inga lån idag annat än bolånet.
Det var trögt att få igång systemet, men nu rullar det på rätt fint och vi nollar inte alla konton varje månad längre.
Vad gjorde vi för pengarna?
Vi har inte kommit iväg än på grund av diverse olika sjukdommar och benbrott men vi har iallafall bestämt hur vi ska fira familjen lite extra ![]()
Jag och sambon pratade med barnen om att vi ville införa en ny tradition inför jul, i staden som vi bor i så brukar man inför varje jul hänga upp önskemål på julklappar som barn som inte har det så gott ställt önskar sig. Våra barn tyckte att det var en jättebra idé att vi tog en del av dom här pengarna och köpte julklappar för.
Resterande pengar vill alla barnen åka till ett lekland för så målet är att komma iväg helst nu under januari till ett sådant ![]()