Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i

Finns två aspekter att ta hänsyn till. Uttag av tjänstepension från 55 år är osannolikt i framtiden.

RT-portföljen. Hur klarar den framtida räntehöjningar? Långa räntor har varit kanon i 30 år av fallande räntor. Om vi får 10 år av ökande räntor. Då är durationsrisken hög.

Det hänger kanske på vilka tjänstepensioner man har, t ex kollektivavtalade eller inte. Det känns också tveksamt om det går att ändra på avtalen för befintliga tjänstepensioner, kontra inbetalningar som sker framöver.

Det som helt klart kan ändras är ju beskattningen.

Jag håller med om att långa räntor har varit en av de mest skrämmande tillgångarna att hålla de senaste åren/nu.

Det finns en bra tråd på forumet om långa räntefonder någonstans. Tror det kanske är en av de här:

3 gillningar

enormt intressant läsning och det gav mig lite tankar inför min egna planering med. även om jag kör en mer utdelningsinriktad strategi

1 gillning

Jag är lite sen på bollen, men den har ju knappast blivit inaktuell. :slightly_smiling_face:

Jag utgår från den förifyllda svenska simuleringen @axr hjälpt till med (tack!), och har några funderingar.

ISK-skatt står som 0,5%. Det har ju varit något lägre (ca 0,375%), men går rimligen upp till nästa år (0,948% har nämnts). Så, jag räknar med 0,95%. För defensivt? Över tid kan man ju tänka sig att det går ner igen, även om reglerna inte är oföränderliga.

Fondavgifter står som 0,035%. Det måste väl vara en felskrivning? 0,35% känns rimligare att räkna med, tänker jag. Har jag missförstått något?

Jag har en IPS med en ganska bra slant i. Jag inbillar mig att det inte blir alltför fel att helt enkelt baka in hela det beloppet i posten “kapital (privat sparade, plus 70% av vissa tjänstepensioner)”, även om det väl egentligen är skattat och klart? Lite extra marginal i beräkningarna bara.

Detta är per månad.

Jag kan inte skattereglerna för IPS, men är de skattade så kör in hela beloppet.

2 gillningar

Aha, ja så står det ju uttryckligen.
Hur kommer man fram till den procentsatsen? Fonderna brukar ju ange avgiften som årsavgift. En tolftedel av årsavgiften helt enkelt?
I så fall skulle månadsavgiften 0,035% motsvara en årsavgift på 12*0,035=0,42%. Ganska rimligt som genomsnitt.

Jag behåller 0,50% som inställning för årlig ISK-avgift. Lite högre än det varit, men lägre än det kommer att bli nästa år. Kanske bra genomsnitt.

Det känns tryggare att köra simuleringen nu när börserna kommit ner en bit, jämfört med hur det såg ut när tråden skapades för ett år sedan. Mindre eget kapital nu, och mindre risk för dålig start på utvecklingen.

Jag har kört simuleringen med tanken att jobba till 54 (om 8 månader), men det har jag inte spikat än.

Fördelningen av mina tillgångsslag stämmer inte alls med de förinställda värdena, men jag behöll dem ändå i en första simlulering eftersom jag inte riktigt vet hur jag kommer att göra med den saken framöver:
40% US Stock Market
20% Global ex-US Stock Market
40% Total US Bond Market

Vid 85 år: 99,42 success rate
Vid 100 år: 97,86 success rate
1st percentile nollas vid 88 år

Test med annan fördelning av tillgångsslag som är mer lik den jag har idag (där European med några undantag är Sverige):
40% US Stock Market
20% Global ex-US Stock Market
30% European Stocks
10% Cash

Vid 85 år: 97,16 success rate
Vid 100 år: 94,36 success rate
1st percentile nollas vid 76 år
5th percentile nollas vid 97 år

Samma test igen, men jobbar vidare ytterligare ett år till 55. Mindre skillnad i resultaten än jag förväntat mig:
Vid 85 år: 97,96 success rate
Vid 100 år: 95,77 success rate
1st percentile nollas vid 78 år
3rd percentile nollas vid 92 år
4th percentile överlever

1 gillning

Ja, jag lade det på en fondavgift som är “lite högre” än de flesta har, om de kör billiga indexfonder. Det blir inte helt exakt när man tänker 30-50 år framåt. :slight_smile:

3 gillningar

Pensionsbolagen har medellivslängdsantagande på c:a 86 år för tillfället.
Baserat på våra närmaste gamlingar som fortfarande är i livet så är utgiftsnivån lägre vid 85 än 75.

Med detta i minne är din risknivå vad gäller utfallet i kalkylatorn acceptabel.

2 gillningar

IPS innehåller obeskattade pengar. Du fick göra avdrag när du satte in pengarna, men förväntas betala skatt när du tar ut dem. Du bör alltså ta med endast 70% av saldot på din IPS.

2 gillningar

Ajdå. Ja, du har så klart rätt om beskattningen av IPS. Tackar! :+1:
Den har dessutom en liten årlig avkastningsskatt (ytterst liten, mycket mindre än ISK, om jag inte missförstått det också).

Nu har jag kört om den sista simuleringen ovan, med rättat (lite mindre) kapital.
Vid 85 år: 97,53 success rate
Vid 100 år: 94,99 success rate
1st percentile nollas vid 76 år
3rd percentile nollas vid 7 år
4th percentile överlever (till 101 år)

Något sämre siffror, men det vände inte upp-och-ned på planeringen. :slightly_smiling_face:

Uj, mer än 1000 klick på simuleringslänken nu! Kul att så många läst :slight_smile:

7 gillningar

Jag tror du har rätt att med 65 simulerade år så är det ålder 110. Tror jag klickade fel när jag gjorde ursprungliga körningen, tyckte 100 var lagom. Men nu vill jag inte ändra på länken så att det simulerar 55 år, för jag tror länkräknaren nollställs då. Jag har ändrat i texten till ålder 110 :slight_smile:

Hittade du svaret på dina andra frågor?

2 gillningar

Tack, jag hittade svar på mina andra funderingar.

Återkommer när jag testat lite till. :+1:

1 gillning

Nu har jag testat lite utifrån mina förutsättningar. Försöker hålla det enkelt.

Önskar endast simulera från och med uttagsfasen för att förstå viket belopp (Initial Amount) som jag behöver när jag är 55 år.

Personen i simuleringen är 55 år.
Tjänstepension tas ut under 10 år (enligt belopp från minpenion.se efter skatt).
Allmän pension tas ut från 65 år (enligt belopp från minpenion.se efter skatt).

Har jag fyllt i och tänkt rätt enligt nedan?

1 gillning

Det ser rätt ut vad gäller intäkter och utgifter.
Tillgångarna baserat på olika tillgångsslag måste också fyllas i.
Sedan finns massa valmöjligheter vad gäller inflation m.m.

1 gillning

Tänk på att du inte ska fylla i månadsutbetalning för tjänstepensionen om du satt tjänstepensionens kapital under Initial amount. Det är bara för tjänstepension där man inte vet kapitalet och tillgångsfördelning (typ itp2) som man ska låta minpension/pensionsföretaget beräkna månadsutbetalning, och då är det viktigt att man inte samtidigt satt de pengarna under Initial amount.

2 gillningar

Tack för förtydligande. Det är så jag gjorde.

Belopp för tjänste- och allmän pension hämtar jag från minpension.se och för in efter skatt.

Initial amount består idag främst av ISK med fonden LF global index för mig. På sikt behöver jag antagligen balansera om till mer räntor på nåt sätt.

1 gillning

Med stor sannolikhet kommer mina utgifter att minska efter ungefär 80 års ålder. Fram till dess räknar jag med en fast inflationsjusterad månadskostnad som utgår ifrån hur jag lever idag.

Jag har inspirerats av bla Die with zero, Juste Keep Buying samt olika pensionsavsnitt i RT (tex här i #252 och här i #196).

Från #252:

Har ni med någon sån tanke i era simuleringar?
Hur simulerar ni det i så fall?

Det går att ange hur många månader/år en utgift ska vara med. Om du sätter utgifter som ska sluta efter 80 som en egen post och anger rätt tidslängd för den så kan du simulera det.

2 gillningar

Detta stämmer väl överens med de 80+ som vi har i vår närhet.
De gör inte av med sin pension och deras sparkapital står orört.

4 gillningar