Det förhållande som jag har haft svårast för i min lek/spekulationsportfölj har varit investmentbolagen. Min ståndpunkt i många år har varit:
Investmentbolag är inga mer magiska bolag än andra (läs: ska överprestera index)
Investmentbolag utomlands överpresterar inte index.
Spiltan Investmentbolag har haft en fantastisk resa - men består till 28% Investor, 19% Industrivärden, 8% Lundbergsföretagen och 6% Kinnevik. Dvs. 61% ligger i fyra företag. Det är ett - från min sida sett - ett galet koncentrerat bet.
Det är två saker som fick bägaren att rinna över. För det första så har jag haft en ganska bred (likaviktat) investmentbolag portfölj sedan 2017 och i den kan man tydligt se att långt ifrån alla investmentbolag överpresterar mot index. Många är till och med många tiotalsprocent back.
men det som verkligen fick mig att släppa taget var att jag har hängt i USA på en investeringskonferens och jag kom in på det med svenska investmentbolag och jag hörde själv hur det lät när jag försökte beskriva fenomenet.
Så ytterligare ett steg i min avveckling av det mesta som inte är index så försvinner även denna portfölj. Tack @JayR - vet inte vad du gjorde, men har nu avvecklat investmentbolagen, guldet i portföljen och gjort en extra-amortering på huset… Var det stressfritt som var målet?
Tänkte mer att om du har någon slags målvikter du går efter så borde en hel del av uppgången 2021 räddats av att ombalanseras till guld? Låg runt femhundringen där efter den värsta rusningen för investmentbolagen, nu 700kr.
Sålt alla guldinnehav förutom ett som jag haft på BullionVault. Har en position kvar men det får gå på prepping / konto-utomlands-kontot.
Guldet var ju en ok affär. Satte in pengarna 2013-12-13, sålde av nu. En avkastning på 111% på hela perioden eller 7,1% per år. Not great, not terrible. Då hade jag ändå tur med valutan, då jag köpte på 9,10 kr/eur och sålde på dagens 11,56 kr/eur.
Länsförsäkringar global i samma period gjorde 255% eller 12,4% per år. Så vete fan om guldet räddat portföljen…
Det var/är väl aldrig meningen att guldet ska öka avkastningen gentemot aktier? Utan mest bara minska vollan (plus ev svart svan-försäkring) så har jag förstått det?
Tanken är ju också att man ska ombalansera mellan guld och aktier när kommit för långt ifrån målvikterna, dvs. sälja relativt dyrt och köpa relativt billigt. Gjorde själv det med en liten övervikt jämfört mot normalt till guldet (17% eller något i den stilen istället för 15%) sommaren 2021 efter att vi haft lite väl snabb uppgång både 2020 och 2021 samtidigt som guldet hade en dipp.
Haha, njae, den portföljen har ju hängt med sedan 2014 och därför får den väl hänga kvar även framgent. Måste där väl ändå också tillstå att jag är lite mer attraherad av @Zino:s variant. Å andra sidan är ju enkelheten i RT attraktiv. Men jag har ju inte supermycket pengar i den.
Att investera eller spara - investeringsspara? - är ingen tävling. I termer avkastning, komplexitet, vetande eller nåt annat.
Det är ditt liv, dina mål och dina sätt att göra hela grejen.
Stressfritt liv med stressfritt sparande. Ta hand om de stora sakerna i din privatekonomi, spara tillräckligt - men inte för mycket - i en portfölj med tillräckligt - men inte för mycket - risk.
Använd dina kalorier, minuter och tankar i nåt helt annat i livet. Och det viktiga som jag glömde att säga i vårt avsnitt: njut av livet.