Ingen privatekonomi på gymnasiet och 14 lektioner per år i årskurs 7-9
En vanlig kommentar vi möter om privatekonomi är ”det här borde man lära sig mer om i skolan”. Problemet är att politiker har gett skolan och lärarna små möjligheter. På gymnasiet har man ingen undervisning enligt läroplanen överhuvudtaget om inte en passionerad lärare engagerar sig.
Ingen privatekonomi på gymnasiet och 14 lektioner per år i årskurs 7-9 Avsnitt 210 . Publicerat 4 år sedan.
Avsnitt 210. Senast uppdaterad 2 månader sedan (2025-08-24) av Jan Bolmeson.
Denna video finns att se på Youtube eller via videon ovan.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:03:46 - Ungas kunskap om ekonomi
- 00:09:14 - Kunskapsmål från Skolverket
- 00:12:24 - Hemkunskap har inte uppfattats som viktigt
- 00:15:19 - De vuxnas ansvar att lära barn
- 00:18:54 - Håll koll på dina rättigheter som konsument
- 00:21:50 - Tips för att lära sina barn
- 00:24:00 - Va medveten om dina rättigheter
- 00:29:11 - Hem- och konsumentkunskap i gymnasiet
- 00:32:43 - Mer privatekonomi i skolan?
- 00:36:52 - Skillnaden mellan skolan i Finland och Sverige
- 00:41:55 - Så lär man sig om privatekonomi
- 00:47:10 - Vuxenklar
- 00:53:39 - Se lärandet som en investering
- 00:56:31 - Utvärdera processen och resultatet
- 01:00:22 - Anpassningsförmåga är viktigt
- 01:04:30 - Ett pris för varje minut
Du kan lyssna på detta avsnitt (210) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.
Referens: Saknas.
Det finns 1 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.
Jag skulle gissa att den stora majoriteten av oss får väldigt lite ekonomisk utbildning hemifrån. I grunden tror jag att anledningen är att många vuxna känner sig osäkra på ekonomi själva. Även om det kanske känns självklart att spara och investera för dig som följer oss, så är det långt ifrån alla som gör det. Det är bara ungefär 20 procent av den svenska befolkningen som sparar i aktier och ungefär 27 % av svenskarna har svårt med en oförutsedd utgift på 5 000 kr enligt Svea Ekonomi.
Som jag har förstått så är en av tankarna med den svenska skolan att den ska vara ”(klass)utjämnande”. Det vill säga att du som individ ska kunna få samma förutsättningar i livet som andra, oavsett dina föräldrars kompetens. Nu är ju tyvärr praktiken inte så enligt många undersökningar. Bland annat spelar ju t.ex. föräldrars egna utbildning och socio-ekonomiska status och möjligheter långt större roll än vad man kanske önskat.
Det leder till att skillnaden mellan olika barn när det gäller den finansiella bildningen blir väldigt stor. Eftersom vi har två små döttrar själva är skolan en viktig fråga jag engagerat mig. Bland annat har jag arbetat i fem år som huvudman för en ideell friskola, jag försöker delta i FinLits möten (ett nätverk av Gimi för att öka finansiella folkbildningen) och tillsammans med Charlie Söderberg skrev vi boken ”Gör ditt barn rikt” på ämnet.
I dagens avsnitt med Elina Larsson får vi en inblick i hur det ser ut i skolans värld idag för just ekonomi. Eller snarare den delen av ämnet ”Hem- och konsumentkunskap” som ska beröra ekonomi. Vi pratar om det olika ramfaktorerna som styr, hur sjukt lite timmar man har tillgängligt som lärare och hur man ska lära sig allt från hygien i kök, konsumenträtt och sparande på – i bästa fall 42 timmar – under 3 år i årskurs 7 till 9.
Jag och Caroline kommer att återkomma i kommande avsnitt vad man kan göra som förälder själv. För utifrån samtalet med Elina så landar tyvärr ansvaret på oss själva. Både att spara till barnen och spara med barnen. Vi har skrivit en del om det tidigare på bloggen bland annat nedan, men det finns mer att säga. Allt från att t.ex. leka med olika burkar, månadens aktie, veckopeng, appar för pengar och så vidare.
- https://rikatillsammans.se/spara-ratt…
- https://rikatillsammans.se/veckopeng/
- https://rikatillsammans.se/veckopeng/
I grunden handlar det om att inte försöka köra någon PowerPoint utan snarare försöker jag se det som att man kastar ut frön och sedan ser man vilka som tar sig. Ett annat tips är att hålla varje enskild session kort, jag brukar tänka att max-tiden är halva barnets ålder i minuter. Svårt för mig som är van att köra heldagsutbildningar… 😂
Jag tror som sagt att det här blir ett ämne som vi får komma tillbaka till. Till helgen kommer ett dubbel-avsnitt om indexfonder och dessutom lite förhandstitt på tre nya indexfonder som kommer lanseras i Sverige i höst. Därefter blir det även en serie om investmentbolag, så jag och Caroline hoppas att vi ses snart igen.
Tack för den här veckan,
Jan och Caroline
Sammanfattning och guldkorn
Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.
Vanliga frågor
Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.
Communityns kommentarer
Var först med att skriva en kommentar, en fundering eller en fråga i forumet. Vi ses där! 🙂
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Senaste nytt på RikaTillsammans


Modell för att investera genom hela livet
Sparkvoten är viktigare än fondvalet (Vanguard, 2025).


All historisk avkastning 1870-2015
Sammanställning av den amerikanska riksbanken för aktier, räntor och bostäder (Jordà, 2019).


Rekord på börsen hänger i gäng
Om du väntar på en börsnedgång riskerar du att missa år av uppgång.


Julkalender för dig och din tonåring
Ge din tonåring en bra ekonomisk start i livet, sätt igång en pengamaskin och få en ursäkt att prata om ekonomi, sparande och investeringar.


Färre än hälften av alla aktier slår index
Av amerikanska börsens 500 st största aktier, hur många var bättre än snittet?.


















