Utkast på det nya RikaTillsammans-ramverket | Låt oss samskapa

Hej!

Här kommer ytterligare ett provprat, brainstorming och mina funderingar till följd av diskussioner såsom:

Det här bygger också på samtal med många bland annat @MoaD, @tankespjarn, @RicardNylund och @Jonathan.S som har utmanat mig i att försöka tänka annorlunda. Problemet är nämligen att vissa tips och råd som jag / vi har gett fungerar väldigt dålig under vissa förutsättningar.

Ett typiskt exempel är “Fyra-hinkar-principen” som jag älskar. Det fungerar superbra för den som är intresserad och på resan mot en bättre ekonomi. Men den fungerar mindre bra för någon som har uppnått FIRE eller för en total nybörjare. Samma problematik uppstår kring t.ex. tjänstepension, företagande, indexfonder, fondrobot och i princip alla andra områden också. :cry:

Angrepp från ett annat håll

Därför funderar jag på att försöka angripa problemet från ett annat håll. Att tänka mer utifrån:

• Tema, områden eller principer - mer eller mindre saker som alltid gäller oavsett var man är i sin ekonomiska resa, hur mycket pengar man har, hur gammal man är eller så.

• De vanligaste faserna - för att förenkla ovan skapar man ett antal frågor som är relevanta för varje område och fas man kan vara i livet.

• Händelser - i nästa steg kategoriserar man vanliga händelser, eller skiften i livet som de flesta av oss passerar eller råkar ut för.

• Metoder - i slutet sammanfattar man det i metoder som fungerar givet ett antal förutsättningar utifrån sakerna ovan.

Sammanfattning av hela tråden

Nedan följer ett inklipp svar från längre ned i tråden som sammanfattar det hela briljant:

Tillräckligt bra

Nedan kommer inte täcka alla situationer och i det här läget är jag mer ute efter “tillräckligt bra” istället för perfekt. Det vill säga att kunna täcka in så många som möjligt och samtidigt som det är hanterbart. Notera att det INTE heller handlar om att gå genom det här med t.ex. en nybörjare. Det handlar om ett ramverk för oss att tänka så att vi i t.ex. forumet kan enas om att en rekommendation beror på förutsättningar.

Min förhoppning är att nedan ramverk kommer hjälpa oss med solida och genomtänkta metoder i olika situationer, men framförallt att komma till egna svar baserat på principerna som kommer kunna följa en genom hela ens ekonomiska resa.

Allmänna frågor och principer som gäller oavsett var man är

Här tittar vi på ett antal områden som gäller oavsett vilken fas man är. Jag har till varje område skrivit exempel på olika frågor som kan - men inte behöver - vara relevanta. Notera att man också kommer att kunna sammanfatta en hel del av svaren i vissa områden till enskilda frågor.

T.ex. för en nybörjare med lite pengar är knappt en börskrasch relevant risk utan bara en möjlighet, medan en FIRE-person behöver ta höjd för inflation, sequence-of-risk, safe- och perpetual-withdrawal-rate och liknande.

Det är också stora frågor, där en enskild fråga är värd flera poddavsnitt… Tanken är INTE att man måste gå genom alla frågor i t.ex. informerade beslut. Men tanken är att oavsett var man är på sin ekonomiska resa så behöver man ta hänsyn till informerade beslut, man behöver hantera sin risk, man får se upp med att lura sig själv och så vidare. Frågorna är bara där för att illustrera området, inte att vara en komplett genomgång.

Nedan bygger väldigt mycket på @Jonathan.S tankar om principer som ska fungera i alla områden i livet. Kommer en föreläsning på Patreon i januari på ämnet. :wink: Alla missuppfattningar är dock helt mina egna.

Principer som fungerar i alla områden och alla situationer i livet

Område Exempel på frågor
Farligast vs troligast (Riskhantering) Vad är farligast vs troligast? Vilka strategier och metoder ska jag tillämpa på det? Hur är min anpassningsförmåga till olika situationer? Vilka situationer har jag tänkt på och tagit höjd för? Vad är det som jag undviker att tänka på?
Mentalt överskott När hamnar jag i stresskonen? Vad kan jag göra för att öka mitt mentala överskott? Hur har jag koll på mitt överskott? Vad gör min hjärna för att lura mig nu?
Informerade beslut I vilka situationer lurar jag mig själv? Var har jag fel? Vilka antaganden gör jag som riskerar att inte stämma? Vad vet andra som jag inte vet? Vad vet jag som inte andra vet? Hur tar jag informerade beslut? Hur vet jag att jag gör det? Vilka Yoda-argument använder jag / litar jag på? Vilka utrymmen har jag för att jag har fel? Hur säker är jag på mitt beslut? Hur kommer jag utvärdera mina beslut? Hur ser min beslutsprocess ut?
Lura inte dig själv Vad gör min hjärna / mina känslor för att lura mig nu? Hur kommer det att kännas när x inträffar? När blir jag irrationell? Vad gör jag i de situationer jag är emotionell? Hur hanterar jag emotionell stress? Vilka saker är det jag vet att jag borde göra som jag inte har gjort? Hur är mitt förhållningssätt till pengar? Vilka är mina drivkrafter? Hur tar sig mina drivkrafter uttryck i mitt beteende och därmed min ekonomi? Var har jag bara haft tur och var var det skicklighet? Vad är risken i min portfölj jag förnekar?
Tillräckligt bra Vad är good enough i min situation? Var suboptimerar jag? Var gör jag fel sak på rätt sätt? Vad gör mest skillnad? Skiljer jag på 100 eller 100 000 kr frågor? Där jag försöker göra saker perfekt, hur påverkar det andra områden? Var kan jag förenkla? Vad kan jag / bör jag göra lite bättre? Var får jag betalt för att göra ännu lite bättre?
Optionsvärde Vad är alternativkostnaden för de beslut jag tar? Vilka optionsvärden behöver jag eller har jag? Ökar min mängd alternativ eller minskar det? Vilka alternativ är viktiga för mig?
Duellvärde I förhållande till andra investerare hur står sig mitt duellvärde? I förhållande till situationer som kan uppstå, hur är mitt duellvärde? Vad kan jag göra för att öka mitt duellvärde? Hur kan jag vässa sågen?
Offensiv sekund / Ombytt till matchen Vad har jag för möjligheter att agera kraftfullt? Vid vilka situationer kan jag och bör jag agera på dessa? Vilka risker är jag beredd att ta i de situationerna?

Till ovan brukar man även prata om “adaptiv ledningsstruktur” (t.ex. “bäst läge leder”) men jag finner den knökig att få in i ett ekonomisammanhang.

Stängda principer som fungerar bra i området ekonomi som tillägg till ovan

Område Exempel på frågor
Konsumtion Vilka utgifter ger mig energi? Vad är viktigt för mig att lägga pengar på resp. inte viktigt attlägga pengar på? Vad vill jag göra varje år som jag kommer minnas om 10 år? Vilka områden ska jag dra ner på respektive öka? Hur skulle det se ut om jag fyrdubblade mina utigfter?
Rådgivare Vilka rådgivare behöver jag? Vilka har jag? Hur vet jag att de är bra? Vilket är deras uppdrag? Vilket är deras mandat?
Pengakoll Hur mycket pengar har jag? Var finns de? Vad mäter jag? Vad är relevant att mäta och följa upp? Vad är nog eller tillräckligt? Vilken koll har jag på olika delar i min ekonomi? Vilken koll behöver jag? Hur är pengarna allokerade? Vilka avgifter betalar jag? Vad har avgifterna för betydelse? Sparar jag tillräckligt? Sparar jag för mycket?
Money management Hur ser flödet av mina pengar ut? Hur hushåller jag med dem? Vilka är mina behov? Hur ser flödet av pengar ut in-ut och inom min ekonomi? Hur hanterar jag skuldsättning? Hur mycket behöver resp. sparar jag? Hur mycket behöver jag resp. investerar jag? Hur mycket behöver jag resp. spekulerar jag?
Empowerment/Dådkraft Är det här rätt för mig? Vart är jag på väg i mitt liv? Hur ber jag om hjälp och söker rådgivning på ett sätt som passar med det just jag vill? Finns det några rätt och fel?

Jag har säkert glömt saker ovan, så listan är inte på något sätt komplett. Den baserar sig mest på saker som jag har gått och tänkt på.

Faser i den ekonomiska resan (“get-started, get-rich och stay-rich”)

Jag tror att svaren på frågorna ovan kan grupperas i olika grupper baserat på olika områden baserat på fas i den ekonomiska resan.

Titel Fas Hygienfaktorer på plats Intresserad Övrigt
Nybörjaren Get-started Nej Ja/Nej Vill komma igång, vill göra rätt, osäker, “berätta vad jag ska göra”
Normala personen Get rich Ja Nej “Berätta vad jag ska göra”, “borde ta bättre hand oom mina pengar”
Entusiasten Get rich Ja Ja Hänger här på forumet, finanstwitter, “jag kan bäst själv”, gillar optimering och har sparande som intresse etc
Framgångsrike företagaren Stay rich Njae Nej Vad gör jag nu? Vem kan hjälpa mig? Livet var enklare när jag inte hade alla möjligheter
FIRE-personen Stay rich Ja Ja Vad gör jag nu? Vem förstår mig?

Livshändelser och skiften i livet

Sedan kan en person som ovan hamna i olika situationer som kan vara relevanta att ta hänsyn till utifrån principerna ovan:

• Ny partner
  • Ny bostad
  • Inköp av större kapitalvara - t.ex. bil, båt, fritidshus etc.
  • Karriärbyte - t.ex. starta eget, byta jobb
  • Sudden wealth - sålt företag, fått arv, vunnit på spel
  • Få barn
  • Sjukdom
  • Dödsfall
  • Pensionering
  • Skilsmässa
  • Arbetslöshet

Metoder, stängda principer och tumregler

Till slut kommer vi att kombinera detta med vissa metoder som vi vet fungerar bra men som gäller under vissa specifika förutsättningar och kommer se väldigt olika ut beroende på allt ovan. Här tror jag att vi har väldigt starka muskler att fylla på i fortsättningen. Det är ju här vi “gillar” att hänga och diskutera, men som också är sjukt beroende på de tidigare nämnda förutsättningarna…

Metoder

Några exempel:

• Investera med hjälp av fondrobot / global indexfond
  • Modellportföljerna - RikaTillsammans-portföljen, Nybörjarportföljen etc.
  • Fyra-hinkar-principen
  • Allokering till guld
  • Buffertkonto
  • Automatiserat sparande

Enkla metoder

• Just keep buying - bästa rådet oavsett tillgångsslag, tidsperiod, marknadsläget eller fas
  • Investera tidigt och ofta - det handlar inte om hur mycket du lägger in, utan hur länge du gör det.
  • Average returns for an above-average period of time = extreme outperformance. It’s the most obvious secret in investing.
  • En person som kan fortsätta göra en sak med genomsnittligt resultat när andra runt honom beter sig som galningar.
  • Vänta inte på det perfekta tillfället - att tajma marknaden är meningslöst, nyckeln är att börja idag och göra det konsekvent.
  • Automatisera sparandet - det ska vara “effortless” och inte påverkas av dagsformen, det minskar misstagen och ger högre sannolikhet för att lyckas.
  • Ha lägre kostnader än inkomster - ett misstag är Parkinsonslag att våra utgifter tenderar öka i samma takt som våra inkomster. Investera skillnaden.
  • investera i dig själv - du kan kvantifiera värdet på ditt humankapital, investera i det och använd det för att växla mellan de olika sorternas kapital (socialt, finansiellt, hälso, etc). Det är aldrig för sent att ta sig an nya utmaningar eller växa som människa.
  • Ta kalkylerade risker - var medveten om vad du kan förlora. Om det finns en möjlighet som är värd att agera på (framförallt asymmetriska möjligheter) agera på dem. Exempel på asymmetriska möjligheter - löneförhandla, bjud ut på dejt, starta eget m.m. Sitt inte på sidlinjen.
  • Diversifiera även inom andra områden - inkomstkällor, om du bor i hus värmekällor, diversifiera i tid (månadsspara) etc. Det ger dig resiliens.
  • Investera i “riktiga” tillgångar - enkel Kiyosaki-logik (tillgång stoppar pengar i fickan, en skuld tar pengar ur fickan)
  • Om det kostar dig din nattsömn då är det för dyrt - alla beslut kan inte optimeras utifrån ekonomiskt perspektiv. Ta även hänsyn till det emotionella och välmående. Låt livet kännas lika bra som det ser ut.
  • Timpenning att sträva mot - genom att veta din “aspirational horly rate” så har du ett bra mått att tävla mot och hålla dina kostnader mot. Det är timpenningen du behöver tjäna för att ha livsstilen du vill ha.
  • Buffert - ha en buffert som är lämplig för dig, se inte till att bli fångad med brallorna nere.
  • Försäkringar - räkna försäkringar i tid. Försäkra det som du inte har råd att betala kontant. Att binda t.ex. elavtal eller räntor är en slags försäkring. Ang. bundet eller rörligt se denna tråd utifrån ett asymmetriskt perspektiv.

Hygienfaktorer

Några exempel

• Konto hos både Nordnet / Avanza
  • Tillgång till en redovisningskonsult
  • Buffertkonto på annan bank
  • Kreditkort med bonus
  • Omförhandlad bolåneränta
  • Försäkringar av typen X, Y och Z
  • Tjänstepension på minst 4,5 % av lönen

Tumregler

Några exempel:

• Fonder bör ha en total utgift under 0.4 %
  • Först lön till 45 000 SEK/mån, sedan avsättning till TJP 5-10 %, därefter full utdelning och därefter investera via företag
  • Löneväxling först efter 45 000 SEK
  • Välj ISK / KF
  • Spara i eget namn

Sayings

Några exempel:

• Smart sparande är inte spännande
  • Det ska vara lätt att göra rätt

Verktyg

Några exempel:

Fonder

Några exempel:

• Typ “Bästa fonderna 2021”

(Det här visar också misstaget att föregående år börja längst nere med bästa fonderna när “problemet är egentligen större än problemet.”)

Ja, så tänker jag, hur tänker du?

Det är en sammanfattning av mina funderingar på sistone, vad tänker du? Var har jag otur när jag tänker? Vad har jag glömt eller är det något som du gillar? Om ja, varför?

22 gillningar

En annan variant är ju att göra upp en handlingsplan/investeringsstrategi för den helt oerfarne, för den som hållit på ett tag, för den avancerade och för den som redan har sin första miljon på plats

3 gillningar

Bra tänkt tror jag!

Jag tänker mig att det lätt blir väldigt mycket text dock, och att en “helhetslösning” därför lätt överrumplar människor. Kategorisering tror jag är viktigt, så att rätt målgrupp får se rätt saker.

Något jag själv funderat lite på är att göra någon slags “wizard” (tänk dig när man installerar ett program i windowsvärlden, när man svarar på en fråga och klickar “next”) där man får svara på frågor om sin privatekonomi och sina mål, och sedan får man se förslag baserat på detta. Kräver ju lite mer av utföraren dock (än att bara dumpa text).

Kanske något stateful som kommer ihåg vem du är, sen kan du klicka i checkboxar över saker du lärt dig/redan tänkt på… lite gamification. “check jag har en budget”. “Check jag vet vad ett ISK är”. “Check jag har skapat ett ISK”. “Check jag förstår fyra hinkar-principen”… eller något åt det hållet.

4 gillningar

Absolut. Det blir ju slutresultatet utifrån ramverket.

1 gillning

Jag gillar upplägget men har en feedback. Ibland kan den här typen av “summeringar” bli nästan bra men ändå stämmer det inte riktigt in på mig som läser. Det är ju rätt naturligt då alla liv levs olika hur man än generaliserar. Därför funderar jag på om ramverket kan ta inspiration av små självständiga enheter (det finns någon modern IT term på detta som någon kanske kan hjälpa mig med?) som kan kombineras på olika sätt för att få ut olika effekt.

Om man kan uppnå sådana “enheter” av information och kunna konfigurera sin effekt så kan det bli mer kraftfullt. Utmanande dock att göra det enkelt. Men att prova olika parametrar kan lära mig mycket. Vägen är sas viktigare än målet.

Kanske tänker jag helt fel men min reflektion kommer bl.a. från partisympatiundersökningar i tidningarna strax innan valet. Effekten/utfallet är riksdagspartierna. Varje fråga viktar då mot ett parti. Jag tycker lite som alla partier och därför är det frustrerande att bara få ut en effekt/parti av frågorna jag svarar på.

Hoppas min poäng går fram.

2 gillningar

Jag tror att det vore bra att dela upp tillvaron i några olika områden och försöka sätta nivåer.
För någon som inte är direkt intresserad av ekonomi tror jag att nivåer är ett naturligt sätt att tänka. Jag tänker mig följande:

Bostad

1. Bo hos föräldrar
  2. Tillfälligt boende (andra hand, inneboende etc.
  3. Hyresrätt, förstahandskontrakt
    4a. Bostadsrätt, mindre lägenhet
    4b. Bostadsrätt, lägenhet för familj
  4. Äganderätt, småhus

Förhållande/familj

1. Leva själv
  2. Bli sambo
  3. Gifta sig / leva ihop varaktigt
  4. Leva som familj med barn
  5. Skilja sig
  6. Gemensam ålderdom

Sparande

1. Buffertsparande
  2. Målinriktat sparande
  3. Långsiktigt sparande/pension

Var och en av de här nivåerna är kopplad till en viss etapp i livet och för med sig olika typer av frågor. Fyra hinkar är ok när man har relativt gott om pengar men blir krystat om det ska tillämpas generellt.

3 gillningar
1 gillning

Oj… är detta mallen för en ny hemsida eller liknande? Typ kom igång eller fortsätt guiden?
(Verkar vara väldigt omfattande och spänner över många områden.)
Eller är tankarna mer i underliggande rubriker för den som vill fördjupa sig?

3 gillningar

Ja, götapetter.
Tänker gör du och satan-i-gatan så roligt det är att följa hur du itne bara provtänker utan sannerligen kastar ur dig ett “utkast” som du bevisligen måste jobbat på mer än bara en timme eller två. Imponerad är jag, vilket definitivt inte är ovanligt när det gäller dig Jan!

När du först la ut detta så snabbskummade jag det utan att eg ta in detaljer och nu när jag återvände och läste det lite mer ordentligt, samt kommentarer du fått, så får jag upp en hel drös med bilder i huvudet…

Typ “partikollen” som är vad jag tänkte på när jag läste @anon95683493’s kommentar. Fast också vad @Ran4 pekar på.

Sen dyker Cashflow upp i skallen, fast det skulle vara “på riktigt”, dvs att du här skulle kunna skapa ngt som ger folk någon att hålla i handen medan man tar steg efter steg utifrån vad ens ingångsvärde och förutsättningar pekar på som lämpligt nästa steg liksom.

Mmm, tänker att det lite är vad Jan pekade på? Att ingången kan variera. Är jag ung är jag kanske på “bor hemma” men vill “flytta hemifrån”. Vad vore då lämpligt nästa steg, osv. Medan ngn annan är på “skilsmässa” och behöver reda ut “nytt boende” kanske.

Mmm, typ så funderar jag med!

Tycker dock:

är ett himla bra stätte att börja på! Perfect is the enemy of good som Voltaire sa.

Ser fram emot att se vart hän detta tar vägen!

1 gillning

Min modell var tänkt som en form av konkretisering av det som Jan föreslagit.

Sedan finns det ju ofta ett samband mellan nivåerna. Den som har lägre nivå gällande boende sysslar oftast med buffertsparande och senare målinriktat sparande. Det långsiktiga sparandet är något som hör samman med att man nått en viss etapp i livet.
Det här handlar förstås om hur man definierar typerna av sparande. Det jag avsåg med långsiktigt sparande här var att man lägger undan pengar som tidigast förväntas användas vid pension. När man är yngre ser sparandet sällan ut så. Sedan har ju alla olika förhållanden. Vissa kan helt skippa den otrygga fasen i livet medan den för andra är väldigt lång.

Förvisso har det ju funnits ips-konton som skapat ett sådant sparande på konstgjord väg. Det normala när man är yngre och/eller på lägre etapp i livet är att man sparar ”till” något, inte bara ackumulerar kapital långsiktigt.

2 gillningar

En intressant fråga är när man ska röra sig mellan olika nivåer när det gäller sparande. Om vi tänker oss en person med enbart buffertsparande - hur stort ska det vara?

Det beror förstås på situationen i livet. Är man i en osäker etapp i livet med tillfälligt boende, inte fast jobb etc. behöver det vara större. Har man det mer stabilt kan det vara mindre.

Sedan är det dags för ett målsparande, främst kopplat till egen bostad. Då är det rimligen kontantinsats-summan som är det primära målet. Skulle man få en hyresrätt i bra läge och med bra hyra kan man kanske snabbare gå från målsparandet till det långsiktiga sparandet.

Även om man sysslar enbart med buffertsparande är det sannolikt en bra idé att satsa låt säga 10% i en indexfond. Det främsta syftet med det skulle då vara att avdramatisera aktiesparande och göra det tydligt för en själv att det ger mer avkastning än ett sparkonto. Det är inte uppenbart för alla.

2 gillningar

Ja, exakt. Det här är jag tänker att olika principer blir tillämpningsbara.

Buffert

• Farligast vs troligast - i den situationen som personen är i, vad är troligast händer vs farligast? Man kan inte bara ta hänsyn till det som är farligast för då lägger man resurser på saker som sällan inträffar. Men man kan inte bara köra på troligast, för då kan man hamna i skiten om det som är farligast inträffar.

Köpa egen bostad

• Informerade beslut - har du koll på vad det kommer innebära? Hur stor är bufferten? Vad är strategin i budgivningen? Vad är maxpriset du är villig betala? Lånelöfte?

• Farligast vs troligast - Binda räntan eller ej? Införstådd med alla utgifter som boende kommer att driva?

• Lura inte dig själv - Vad har jag emotionellt lagt in i huset? Vilka är mina drivkrafter att köpa det? Hur går det i linje med mina värderingar?

• Tillräckligt bra - Vilket boende är tillräckligt bra? Vilket boende är lite bättre? Vilket boende är ännu lite bättre?

• Optionsvärde - Vilka optionsvärden blir jag av med? Vilka optionsvärden får jag med ett boende?

• Offensiv sekund - har du möjligheten att agera om det dyker upp ett bra objekt med kort varsel. Är du ombytt till matchen?

Ja, man kan fortsätta en stund till om man applicerar spektrat på boende.

1 gillning

En utmaning med hela den här inriktningen är att de som har störst behov av en buffert sannolikt är de som har sämst förutsättningar att skaffa sig en. Det blir lätt att olika råd och rekommendationer kommer att uppfattas som uttryck för arrogans, lite som det blev för Anne Wibble på 90-talet.

Tack Helena! :pray:Dock kan jag inte ta åt mig äran. Det är mycket @Jonathan.S förtjänst som har haft tålamodet med mig så att jag inser att jag “metoder” är bra, men de har sina begränsningar. Framförallt i en omvärld som snabbt förändras. Tanken är ju att genom att tänka i principer istället för metoder så blir man mer agil och adaptiv.

Det som verkligen får ens huvud att :exploding_head: är att ovanstående principer fungerar även utanför ekonomi. Jag och @carolinebolmeson har diskussioner hemma där vi använder uttrycket:

Har du mentalt överskott till att ta in det här nu, eller ska vi ta det senare?

Det har ju inget med börskrasch allena att göra. Sedan har @Jonathan.S använt de här i helt andra situationer som han kan få dela med sig av om han känner för det vid tillfälle.

Ja, det är inte omöjligt. Problemet är att det uppstår så sjukt många variationer. Jag tänker mycket på det som i min israeliska kampsport Krav Maga. Förvånansvärt likt principtänket, kring t.ex. farligast vs troligast.

T.ex. det troligaste som händer en man som kommer bli angripen är ett cirkulärt slag med högerhanden (rallarsving från en högerhänt person) så det tränar man mycket på. Det som är farligast är att hamna i ett strypgrepp. Därför tränar man det också direkt från lektion ett. Farligast och troligast.

Sedan kommer variationer på strypgrepp - framifrån, bakifrån, från sidan, liggandes på marken från sidan, liggandes på marken i mount, ståendes mot en vägg och så vidare. Problemet blir att snart har vi oändligt med variationer baserat på olika förutsättningar (vinklar, miljö, storlek etc).

Att göra en lösning för varje isolerat problem blir snart övermäktigt. Jag kan ju inte stå där och i en strypgreppssituation fundera på om det är variant 136A eller 147B jag skulle använda. Ett sätt att få ner det är principer / multispektrummetoder (möjlighet att andas, skapa distans, fly/gå till anfall). Dessa kan sedan i sin tur brytas ner till konkreta aktioner - som i krav alltid är “sparka i skrevet” :joy:

(Lovar att @Jonathan.S som också är Krav-instruktör kommer ha åsikt om att ovan inte är en princip… )

1 gillning

Varför det? Snarare tvärtom.

I många fall är ju den generella rekommendationen idag: “typ 3 månaders utgifter”. Utifrån ramverket så skulle det kunna bli så här:

Princip:

Farligast vs troligast

Frågor att fundera på:

Fundera på vad som skulle ha störst konsekvenser om det inträffade i ditt liv (farligast). Fundera därefter på vad som är troligast att det inträffar i ditt liv. Ta höjd i din buffert för dessa två saker.

Vanliga exempel

Det som är ekonomiskt farligast för de flesta:

• Långvarig sjukdom och arbetsoförmåga
  • Uppsägning / varsel
  • Höjd ränta
  • Skilsmässa
  • Dödsfall

Troligast för de flesta

• Inget allvarligt händer
  • Variation i utgifter

Strategier för att hantera dessa:

• Långvarig sjukdom och arbetsoförmåga - försäkring
  • Uppsägning / varsel - a-kassa, facket och inkomstförsäkring
  • Höjd ränta - bunden ränta
  • Skilsmässa - investera i barnvakt
  • Dödsfall - livförsäkring

Troligast för de flesta

• Inget allvarligt händer - investera
  • Variation i utgifter - buffert på 10 000 SEK

Normalt börjar vi alltid med “skaffa livförsäkring” så här blir det mer logiskt vad och varför rekommendationen blir.

En uppenbar svaghet här är att inte alla kan kvalificera sig för att få ersättning från a-kassan. Den gruppen som står utanför har länge varit stor. Nu har det väl gjorts diverse justeringar kopplat till pandemin men problembilden finns sannolikt kvar.

Glöm inte bort “empowerment”! Det som drog mig in på Rikatillsammans från början var känslan av att jag kan, får och måste fatta mina egna beslut med hjälp av verktygen jag får här. Jag förstår att många som ställer frågor kanske är ute efter att någon håller en i handen och det är ju helt okej, men jag tror det är viktigt att bygga upp självkänslan först så att frågorna kommer på rätt villkor. Att det inte finns några rätt och fel när man strukturerar sin egen privatekonomi (klart att det gör det, men spannet är stort)

Empowerment är sammanflätat med Tillräckligt bra och Informerade beslut, men kan gott brytas ut till en egen punkt. Exempel på frågor: Är det här rätt för mig? Vart är jag på väg i mitt liv? Hur ber jag om hjälp och söker rådgivning på ett sätt som passar med det just jag vill? Finns det några rätt och fel?

Jag tar gärna emot förslag på någon svensk term för “empowerment”. Det känns inte som att “bemyndigande” bär på samma framåtrörelse som det engelska uttrycket.

3 gillningar

Jag tycker mycket om dådkraft om än att det kanske inte är en ’rak översättning ’ direkt.

1 gillning

Egenmakt är nog det mest närliggande, även om det är lätt politiskt befläckat.

1 gillning