Trots allt detta, och det handlar inte om att negligera forskningen på något sätt, bör det finnas aktuella frågor som forskningen ännu inte kan ge tillfredsställande svar på? Nedan blottar jag förmodligen min okunskap, och det kommer säkert låta som att jag går emot nobelprisvinnande forskning, men någon ska ställa dom dumma frågorna.
Det jag är ute efter är att om du har person X som under 20 år genererat 30 procent CAGR utan belåning eller andra s.k. hjälpmedel, kan vi då med all säkerhet avfärda detta resultat som ren slump och att det inte säger något om framtidsutsikterna?
Kan vi kvantifiera allt och komma fram till att det bästa framåt för denne X är att sälja och investera i enlighet med forskningen? För någonstans ska forskningen kunna kvantifiera (eller?) inte bara alla beslut som tagits som syns i årsredovisningen utan framförallt alla de beslut som inte syns. I detta ryms också all den qualia filosoferna brukar prata om, som är svår att komma åt. Hur går vi tillväga för att mätta detta på individnivå?
Den enligt X egensnickrade strikta metod som används ska på något sätt pulvriseras och förklaras substanslös, men om det inte går då? Vad innebär det? Det handlar alltså inte om min eller någon annans förmåga att pricka rätt i höstacken bland aktier eller aktivt förvaltade fonder, utan om att dödförklara den metod X använder sig av. Unika X bör ju sammantaget använda sig av en unik metod?
Liknelse med företagaren Y
För att dra en liknelse, anta att vi har företagaren Y, som har presterat bättre nettovinst än 99,9 procent av alla jämförbara företagare. Y startade utan kapital, utan kontakter och utan framtida gratispengar genom arv eller dylikt. Y byggde upp sitt företagande genom smarta drag, driv och såklart, enligt egen utsago, lite tur.
Y hamnar sedan i en situation där allt som byggts upp försvinner, och det gör det också för alla andra jämförbara företagare, men Y (tillsammans med alla andra) får behålla sin erfarenhet och kunskap, men därmed inte kapital eller kontakter. Intuitivt kan det tänkas att denne erfarenhet och kunskap betyder något, den kommer hjälpa Y att bygga upp företaget igen och allt annat lika klår Y återigen 99,9 procent av företagarna i låt säga nettovinst över en viss period. Och om detta de facto händer, att Y alltså vid två tillfällen genererar liknande resultat relativt konkurrensen, kan vi då med all säkerhet förklara detta som att han inte bara drog miljonlotten en, utan två gånger?
Detta blev säkert ett trött och aningen oklart inlägg, men du är kanske med på vad jag famlar efter.
Mina funderingar handlar i grund och botten inte om just min förmåga att välja vinnarna på börsen, utan istället om en icke-vetenskaplig tro om att olika aktiva investeringsmetoder kan vara bättre än andra och att forskningen inte kan förklara alla fenomen än.
Eller så gör jag bara misstaget att blanda ihop att jag bör vara aktivt passiv på börsen men aktivt aktiv i övriga livet.