Bilkalkyl:
så här mycket
kostar din bil på riktigt
Få tillgång till vår bilkalkyl med lärdomar och insikter via Patreon eller via ett engångsköp
Efter hundratals kommenterar om vårt senaste bilköp och vår tes att billigaste bilen kostar minst 4000 kr/månad har vi sammanställt våra bästa tips i en bilkalkyl. I den patreon-exklusiva kortpodden K54 går jag igenom alla delar plus att jag kommer lägga upp en excel du kan använda för att räkna på din nuvarande eller framtida bil.
Avsnittet + kommande kalkyl kostar 299 kr att köpa alternativt kan du bli patreon-medlem för 75 kr/mån och ta del av avsnittet. Tack för allt engagemang i bildiskussionen! ❤️
Swipa eller klicka i bildspelet för att se alla bilder.
Sammanfattning, tolkning och guldkorn från bildspelet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg.
Vanliga frågor
Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.
Konkreta saker du kan göra nu
Kunskap, tips och råd är meningslösa om man inte omsätter dem i praktiken. Här får du ett par konkreta förslag som du kan göra antingen redan nu eller på lite sikt.
Jämför din nuvarande bilkostnad med taxibudget på 4.500 kr/månad
Överväg att skippa bil två och lägga pengarna på bättre boende
Communityns tankar om bildspelet
Nedan följer 4 av totalt 8 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Stöd RikaTillsammans
RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Från 49 kr/månad
Eller stöd oss via...
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffeeTillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Senaste nytt på RikaTillsammans


Börskrascher är inte så ovanliga som man tror
Antal nedgångar i SP500 sedan 1950.


Julkalender för dig och din tonåring
Ge din tonåring en bra ekonomisk start i livet, sätt igång en pengamaskin och få en ursäkt att prata om ekonomi, sparande och investeringar.


Färre än hälften av alla aktier slår index
Av amerikanska börsens 500 st största aktier, hur många var bättre än snittet?.


Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde
Prova själv och se vad som händer när valutakursen för den svenska kronan förändras.


Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion!
Den verkliga risken ligger i din lön, dina kostnader och ditt bolån.


Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?
Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .


















Appropå att ni upplever nybilsvärdeminskning så hög:
2009 var jag på ett föredrag där man sa att “Dunket man hör när framhjulen på en ny bil kör över tröskeln, ut ur bilaffären, betyder (typ) 100 000 upp i rök, och nästa dunk när bakhjulen kör ut är 100 000 till”. Och föredragshållaren var ingen mindre än Jan!
Det beror ju på vad man köper för bil.
Ett aktuellt exempel från verkligheten:
Nästa vecka byter jag in min 2011 mot en ny bil. Det kostade helt ny 2011, klar på gatan, 199.000kr med drag, mv och vinterhjul. Inbytespriset är 30.000kr. Marknadsvärdet vid privat försäljning är högre men jag blev lat.
Värdeminskningen har således varit 170.000kr på snart 14 år.
Superbra avsnitt. Bra, enkelt och tydligt. Patreonavgiften avbetalas efter varje avsnitt som ni producerar.
Hm
däck 0 kr i er kalkyl. Det borde man väl räkna med för även om de ingick så kommer ju den kostnaden efter 2-4 år, både för sommar- och vinterdäck. Eller tänker jag fel?
Lustigt. I många år har jag sagt att en standardbil kostar runt 5 papp i månaden utan extravaganser. Tumregeln verkar hålla
I övrigt mer och mer övertygad om att vårt gå, cykla, åka kollektivt, taxi och hyrbil är för oss mer flexibelt och billigare. Inte minst för att vi lever i flera länder
Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.
Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!
Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…