Myten om att vara styrelseproffs

För 15 år sedan drömde jag om att bli styrelseproffs. Såhär 25 styrelseuppdrag senare i alla typer av organisationer tänkte jag dela mina lärdomar.

Avsnitt K33 | Publicerat 1 år sedan.

Avsnitt K33. Senast uppdaterad 7 dagar sedan (2026-06-15) av Jan Bolmeson.

Denna video finns att se på Youtube eller via videon ovan. Du som är en RikaTillsammans-supporter kan se den utan reklam på Patreon.

Du kan lyssna på detta avsnitt (K33) där poddar finns, t.ex. på Acast och Patreon.

Referens: Saknas.

Att vara en del av en styrelse är både spännande och lärorikt. Jag rekommenderar alla att prova på rollen som suppleant eller adjungerad ledamot för att få insikt i företagsstyrning, redovisning, ekonomi och mänskligt beteende. Det kan ge en känsla av prestige och personlig utveckling.

Dock är styrelsearbete ofta förenat med stort ansvar och liten ekonomisk ersättning. Risken är hög, då personligt ansvar kan leda till allvarliga konsekvenser vid felaktiga beslut. Styrelser är sällan avgörande för ett bolags överlevnad, vilket ofta beror på bristande struktur och professionellt arbetssätt. Många styrelser är reaktiva snarare än proaktiva och diskuterar triviala frågor istället för att fokusera på viktiga strategiska beslut.

Utmanande är det särskilt att vara extern ledamot i ägarledda bolag, där ägaren ofta är operativ VD. Konflikter kan uppstå om VD inte lever upp till förväntningarna men ändå behåller sin position på grund av ägarintresset.

Trots en något negativ bild ser jag fram emot att höra era erfarenheter och tankar kring styrelsearbete. Har ni upplevt liknande utmaningar, eller har du kanske andra perspektiv att dela med dig av?

Transkribering av hela avsnittet

Nedan har vi transkriberat hela avsnittet för dig som hellre läser än tittar eller lyssnar. Den är gjord med AI så den är inte ordagrann, utan fokus har varit på läsbarhet.

Visa hela transkriberingen

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning för transkriberingen.

  1. En kort reflektion på halvårsuppdateringen
  2. När tillropen vände sig mot mig
  3. Oj, det ligger något i det
  4. Skratta för att det är sant
  5. Dags att ta lite semester

En kort reflektion på halvårsuppdateringen

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt, som är jättekort och egentligen bara en reflektion på förra veckans avsnitt 366. Det var vår halvårsuppdatering, det här om depåstopp och ett skifte i livet, där du kunde hänga med när jag och Caroline resonerade så här: nej men, halvvägs in i 2024, vad tänker vi, vad har funkat, vad har inte funkat, hur har det gått jämfört med den kickoff vi hade i slutet av 2023?

Caroline delade med sig att hon vill ha ett liv som inte hela tiden ska uppgraderas, utan snarare kanske ett lite mindre liv. Att hon vill plugga till sjuksköterska till våren, att hon sitter och pluggar på högskoleprovet just nu, och lite sådant. Jag tycker det är så himla fint, för att vi har fått jättemånga glada tillrop, framför allt Caroline. "Way to go, det är klart du ska bli sjuksköterska, bra att du inte valde läkare, det är värsta världen, sjuksköterska är världens bästa yrke" och så vidare.

När tillropen vände sig mot mig

Jan: Så när Caroline får alla de här positiva tillropen, då får jag och min mamma så här. Detta skriver hon i RikaTillsammans-forumet: "Jans största problem är nog att han har svårt att inte göra något, att gå sysslolös. Jag är inte säker på att han klarar av att vara hemmaman! Eller att han till och med skulle må bättre av det." Jag vet att det är all välmening, så bara tack.

Men där fanns en kommentar som var ännu bättre. Den löd så här: "Hej Jan, tack för allt det ni har gjort med RikaTillsammans. Men du, jag är läkare, jag har jobbat med inriktning mot psykiatri, och det här du beskriver under våren, att ha varit lite nedstämd, att du har sovit mer, att du har ätit mer och sånt. Alltså, det kan vara symtom på en sån här atypisk depression. Och det är lätt att det missas, så jag tycker att du borde gå och prata med någon. För jag kände också en viss sån här tomhet när jag hade nått mina mål."

Det kan vara symtom på en sån här atypisk depression. Och det är lätt att det missas.

Oj, det ligger något i det

Jan: Och jag var så här, bara oh. Och samtidigt var jag så här: gud, ja, det här tog. Det ligger nog någonting i det. Så tack till dig som skickade det, jag vill inte lägga ut dig med namn.

Men jag gjorde så här: trots att jag och Caroline är egenföretagare har vi företagshälsovård. Så jag ringer dit, och så får jag ett initialt samtal på en halvtimme med en psykolog. Och så berättar jag, och hon säger så här: "Ja ja, det här låter inte så himla bra. Jag tror att vi borde börja med, kanske inte det lilla paketet, utan vi kör på det stora. Du borde ta minst tio psykologsamtal, och så kan vi se om vi behöver någon rehabplan därefter."

Jag bara: va? Och hon: "Jag har en perfekt psykolog för dig i Malmö, en sån för när man är i en sån här livskris som du är i." Och jag bara, jag har inte tänkt på det som en livskris, men okej. "Och hon är jättebra, särskilt för sådana som bara har haft jobbet som enda intresse." Så jag bara: ja, okej. Tack för den.

Skratta för att det är sant

Jan: Men återigen, det är så här att jag kan skratta åt det, but it's true. It's funny because it's true. Så nu är jag faktiskt inne i det här, har träffat min psykolog. Jag tänker att lite längre fram kan jag kanske dela med mig. Nu har det ju bara varit ett samtal, och då är det alltid mest introduktion, att berätta sammanhanget.

Så där någonstans är jag just nu, och det är också därför det inte blev något ordinarie avsnitt den här veckan. För jag orkade faktiskt inte, jag hade inte energin till det. Och där pratade vi väl också om att det kanske vore klokt att ta lite semester. Jag har ju inte, vi har ju släppt, vad är det, 366 avsnitt i rad. Det är mer än sju år med avsnitt varje vecka i rad.

It's funny because it's true.

Dags att ta lite semester

Jan: Så jag tänker så här: nu, när jag spelar in det här, är det 23 juli, vi har barnen hemma. Så jag tänkte faktiskt ta lite semester till augusti, för att förhoppningsvis komma tillbaka med mer energi till hösten.

Det är inte som att jag är färdig med RikaTillsammans. Det är några grejer till som jag vill göra. Det är ju ett avsnitt om utdelningsaktier som vi har haft en lång diskussion om i forumet. Det är det här "hur rik är svensken egentligen?". Det är avsnittet med Moa som ska göras. Det är några avsnitt till som jag tänker ska göras.

Så det här var väl egentligen mest ett sätt att säga tack för alla de fina kommentarerna. Och att säga tack till den här personen som har fått mig att faktiskt ta hjälp och börja prata med någon. Och att ge lite "vi kör", det är väl inte orimligt att ta två till fyra veckors semester från de ordinarie avsnitten. Så kör vi lite i forumet, lite sociala medier och lite annat kul under tiden.

Så ett fantastiskt stort tack till dig i communityn. Det är så mycket omtanke, och jag uppskattar det jättemycket. Caroline är ute med barnen, så hon hälsar och säger ett stort tack hon också. Så ses vi helt enkelt.

Communityns kommentarer

Var först med att skriva en kommentar, en fundering eller en fråga i forumet. Vi ses där! 🙂

Senaste nytt på RikaTillsammans

Jan och Caroline: pengar, ansvar och RikaTillsammans bakom kulisserna26
#469
1 tim 13 min

Pengar, ansvar och RikaTillsammans bakom kulisserna

Del två av det personliga samtalet om identitet, ansvar, att jobba ihop som par och varför det blev indexfonder. Del 2 av 2.

Pengar, rädslor och bristtänk: en stor del av vår resa31
#468
1 tim 22 min

Pengar, rädsla och tjugo år av hårt arbete

Ett personligt avsnitt om vägen från korridoren i Lund där vi träffades 2003, till dagens RikaTillsammans. Del 1 av 2. .

Kommer pensionen att räcka?40
#467
1 tim 24 min

Kommer pensionen att räcka?

Pensionsexperten Monica Sjödin från Pensionsguiden reder ut de tre valen som avgör mer än hur mycket du sparar privat.

Avsnitt 466. Lagomfällan37
#466
1 tim 21 min

Lagomfällan: när livet är okej, men något ändå saknas

Stefan och Zandra har gjort allt rätt. God ekonomi, mer tid med barnen, mindre lönearbete. Ändå har livet blivit lite platt. Så ser lagomfällan ut och så tar man sig vidare.

S&P Dow Jones Indices (2026) Europe Persistence Scorecard: Year-End 2025.26

Bästa aktiva globalfonden 2020 var inte längre i toppen 2025

Bara 16 % av 408 globala aktiefonder höll sig i topphalvan två femårsperioder i rad enligt SPIVAs nya rapport. .

Löneväxla för att gå i pension tidigare35
#K65
21 min

Löneväxla för att gå i pension tidigare

Är löneväxling värt det 2026? Gränsen går vid 56 087 kr. Pensionsexperten Monica Sjödin förklarar fallgropen som kan kosta dig nästa löneförhöjning.